Forsinkelser i det nye Jakarta-prosjektet har gitt negativ virkning på lønnsomheten på kort sikt, men vil være viktig for å åpne nye muligheter og markeder for Q-free.

Tungt kvartal for Q-Free

Forsinkelser i prosjekter og lavt salg gir skuffende resultat for Q-Free i andre kvartal.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Q-Frees andre kvartal er preget av en uheldig kombinasjon av forsinkelser i større prosjekter samt lavt produktsalg, og følgelig er de økonomiske resultatene for kvartalet svake, heter det i en melding fra selskapet.

Driftsinntektene i  kvartalet ble 114 milloner kroner sammenlignet med 202 millioner i samme kvartal i 2011. Driftsresultatet ble – 22,8 millioner sammenlignet med 16,3 millioner i fjor.

Ordreinngangen var 68 millioner kroner, med en brikkeordre fra Vinci Autoroutes, Frankrike, på 15 millioner som viktigste bidrag. Ved utgangen av kvartalet var ordrebeholdningen 549 millioner. Etter utgangen av kvartalet har selskapet mottatt en utvidelse av Gøteborg-prosjektet på 32 millioner samt en rammeavtale i Brasil verdt 72 millioner, hvorav 24 millioner er garantert.  Kontantbeholdningen har økt, og selskapet har en beholdning på 391 millioner ved utgangen av andre kvartal.

- Selv om forsinkelsen av Jakarta-prosjektet har en negativ påvirkning på kortsiktig lønnsomhet, holder vi fast ved at prosjektet vil gjøre 2012 til et “company changing” år, sier konsernsjef Øyvind Isaksen i en kommentar. – Både med hensyn til størrelse og applikasjonsområde representerer denne kontrakten viktige steg, og åpner muligheter i Indonesia såvel som i andre markeder som vil endre vår posisjon betydelig.

Isaksen understreker at det er mange markedsmuligheter fremover. – Vi må være forberedt på kvartalsvise variasjoner da mange prosesser er komplekse og vanskelig å forutsi med tanke på tidsangivelse. De fundamentale forholdene er tilstede, og vår vurdering av en adresserbar global markedsmuligheter på 5 – 15 milliarder NOK de neste årene er uforandret. Q-Free er i en unik posisjon da vi har levert prosjekter innen alle viktige applikasjonsområder, og har tilgang på markedets mest moderne og avanserte portefølje.

Den nylig etablerte «Advanced Transportation Management Systems» (ATMS)-divisjonen er også et viktig steg for å bygge et sterkere selskap. I tillegg til å muliggjøre selskapets vekstambisjoner, vil ATMS-virksomheten også gjøre selskapet mindre avhengig av å vinne større prosjekter, ettersom ATMS vil øke andelen av løpende inntekter. – Dette steget er også viktig for å sikre selskapets fremtidsutsikter, siden ATMS og veiprising antas å konvergere, avslutter Isaksen.

Powered by Labrador CMS