– Glemmer brukerne

Kun 17 % av norske innovasjonsprosjekter tar utgangspunkt i de som skal bruke sluttresultatet.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

– Alle produkter og tjenester er laget for en eller flere brukergrupper. Glemmer du dette i en innovasjonsprosess blir resultatet gjerne deretter, påpeker Skule Storheill i Norsk Designråd.

Kun 17 % av norske innovasjons-prosjekter tar utgangspunkt i de som skal bruke sluttresultatet, ifølge en ny rapport. –Hvordan kan bedrifter regne med å få avkastning på sine investeringer i innovasjon da, spør Storheill.

Uttalelsene til Storheil kommer i forbindelse med en rapport fra Norsk Designråd, som gjennomfører programmet for Nærings- og handelsdepartementet, som avdekker at bare 17 prosent av bedriftene involverer brukere i sine innovasjonsprosjekter.

– 100 prosent av bedriftene, dvs. alle bedrifter, har én eller flere brukergrupper i enden av sitt produkt- eller tjenestetilbud, alt fra vanlige forbrukere som deg og meg, til spesialister som montører eller ingeniører. At nærmere fem av seks bedrifter ikke tenker på disse brukerne når de skal lage nye produkter og tjenester, er rett og slett skremmende, påpeker Skule Storheill, som er leder for det ambisiøse nyskapingsprosjektet «Designdrevet Innovasjonsprogram» (DIP), som nå er inne i sitt andre år.

DIP er et tredelt prosjekt. Den ene delen, ”Design Diagnose”, er norgeshistoriens mest omfattende kartlegging av næringslivets bruk av design. Den andre delen, ”Design Effekt”, er en årlig utmerkelse som gis til bedrifter som kan bevise lønnsomme designinvesteringer, mens ”Design Pilot” gir økonomisk støtte til foretak som ønsker å sette i gang innovasjonsprosjekter basert på designmetodikk.

– I løpet av to år har hele 261 virksomheter fra over 60 bransjer søkt om til sammen over 100 millioner kroner i innovasjonsstøtte fra Design Pilot. Interessen har vært enorm, og vi har delt ut omkring 12 millioner kroner til totalt 38 svært lovende prosjekter, sier Storheill.

Powered by Labrador CMS