Vær så god, bruk patentene våre

Den amerikanske elbilprodusenten Tesla har bestemt seg for ikke å forsvare sine patenter. Isteden oppfordrer gründeren Elon Musk til kopiering for å få flere elbiler på markedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

I et brev som ble publisert i går sier Musk at tidligere syntes han at patenter (Tesla modell S har 300 patenter) var en bra måte å beskytte seg mot overkjøring av store selskaper.

Elon Musk, Tesla.

Tesla ble etablert i 2003 av Elon Musk. En modell som Tesla S har 300 patenter, er oppgraderbar via nettskyen og det er kun mulig å kjøpe bil via internett, selv i Teslas egne butikker, eller show-rom.
I bilen finnes systemer som overvåker alle biler som er solgt, slik at de kan følge med på batteritilstand og ytelse. I en Tesla er det 18650 battericeller (ligner på vanlig AA-type) der den enkelte er temperaturstyrt.
Driftsmodellen er at Tesla «eier alt», det vil si kun egne selgere, butikker og infrastruktur for ladestasjoner.
Norge var for øvrig det første landet i verden som fikk installert ladestasjoner, gratis for Tesla-eiere.

– Men jeg kunne ikke tatt mer feil. Elbilprogrammer, eller programmer for andre biler som ikke har forbrenningsmotor, er små eller ikke-eksisterende hos de store produsentene. Sammenlagt utgjør de mindre enn 1 prosent av totalt salg, sier han.

Han kritiserer også andre etablerte bilprodusenter for at de elbilene de har tatt fram har kort rekkevidde og har et begrenset volum.

For Tesla er det «vanlige» biler som er konkurrentene. Av to milliarder biler i verden, og med 100 millioner nye hvert år, produserte Tesla mellom 25 000 og 30 000 i fjor.

– Ved å iverksette filosofien fra åpen kilde-verden rundt våre patenter så vil vi styrke vår stilling i markedet, sier Elon Musk.

Bloggen der han skriver om beslutningen kan leses her.

Powered by Labrador CMS