Rutronik vil ut

Rutronik har satt seg store mål og vil doble omsetningen de neste årene. Selskapet er tredje størst i Europa og skal satse aktivt i bl.a. Asia.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Elektronikkdistributøren gjorde nok et godt år i fjor, og skipet noe sånt som 50 milliarder komponenter. – Det som skiller oss fra de andre, er ikke minst at vi er et uavhengig, familieeid (og eierstyrt) konsern, som ikke trenger ta hensyn til kortsiktige avkastningskrav, sier markedsdirektør Markus Krieg til Elektronikk.

– Det ga en stor fordel under finanskrisen, da vi kunne følge en mer langsiktig strategi, understreker han.

Før var det enkelt å ”pushe” komponenter, mens distribusjon av elektroniske komponenter i dag er preget av et mer omfattende tjenestetilbud. På dette bakteppet har Rutronik vokst til å bli den tredje største distributøren i Europa. Og det fra den relativt landlige småbyen Ispringen i sydtyskland.

Da Helmut Rudel etablerte selskapet på begynnelsen av 70-tallet lå imidlertid Ispringen i sentrum av en 20 mils radius som omfattet de største elektronikkvirksomhetene i regionen. Med moderne logistikk har man klart å opprettholde Ispringen som knutepunkt for virksomheten, og ser man på dekningskartet for Europa ligger hovedkontoret fortsatt i sentrum av verdensdelen…

 

 

– I tillegg til vanlig markedsinformasjon trenger kundene i dag ofte tilleggsinformasjon, som tilgjengelighet og kvalitets- og regulative krav innenfor ulike markeder, sier Krieg. – Derfor har vi bygget opp en organisasjon som skal håndtere dette. Kundestøtten er basert på tre nivåer, men målet er at 70% av henvendelsene skal kunne besvares på direkten overfor kunden, fremholder han.

For å holde bedre oversikt over både tekniske og kvalitative krav er organisasjonen inndelt i seks vertikale markeder; Medisin, Belysning, Alternativ energi, Industri, Bil og Hjem. – Innenfor hvert av disse markedene ser vi dessuten alltid etter nye, potensielle leverandører. Vi må alltid være klare til å vurdere hva som skal til for at kunden skal se oss som ”totalleverandør”, understreker Krieg.

Krieg nevner ikke omsetningstall, men regner vekst i antall solgte enheter. I 2008 solgte selskapet 36 milliarder stykk, og etter en dropp i 2009 kom man opp på hele 51 milliarder i 2010. I år ligger selskapet an til å selge 60 milliarder stykk. – Vi regner med å doble dette tallet i løpet av de neste syv årene, sier han.

En viktig faktor i dette regnestykket vil være innsatsen i Kina. – Det er riktig å satse i Kina. – Vi må følge kundene, og hjelpe til i tilpasningen av produktene, samt gi støtte i det kinesiske markedet, påpeker Krieg. – Det er ikke noe poeng å gå inn for å konkurrere med kinesiske billigdistributører – vi må følge kunden med kvalifisert ”europeisk” støtte.

– I tillegg kommer det dessuten opp interessante kinesiske leverandører, som vil bli viktigere i fremtiden, sier han.

Ett av de sterkeste kortene til Rutronik i global sammenheng er at de – ifølge Krieg – er den eneste distributøren som kan kjøre EN ordre-/logistikkorganisasjon og ett –system hvor som helst i verden. – Det betyr at kunden kan plassere produksjonsordren hvor som helst, og vi kan følge etter. Andre distributører har egne organisasjoner i ulike regioner – som til dels konkurrerer med hverandre, avslutter han.

Powered by Labrador CMS