Distribusjon:

Elfa Distrelec – tilstedeværelse og støtte

Elfa Distrelec setter fortsatt nærhet og personlig oppfølging høyt: Intervju med Johanna Hjärne.

Publisert

Johanna Hjärne

Johanna Hjärne har vært hos Elfa Distrelec siden 2014 og har siden den gang blitt salgsansvarlig for Norden. I en lengre samtale, forklarer hun her hvordan Elfa Distrelec har etablert seg over hele Norden, hvordan dette markedet skiller seg ut fra andre europeiske regioner og hvilke utfordringer 2023 har å by på.

Hvor viktig var Elfa-navnet for etableringen i Norden?

– Vi skiller oss litt ut fra våre kolleger i Europa da våre kunder kjenner oss som Elfa Distrelec, istedenfor kun Distrelec. Elfa viser til vår historie i denne regionen. Elfa, en familiedrevet distributør, ble grunnlagt i 1945 i Sverige og ble en del av Distrelec i 2008. Over tid vokste selskapet i både Danmark, Norge og Finland, og utvidet til Baltikum og Polen. Dette gjorde at vi kunne utvikle solide salgsteam over hele regionen. Fordi Elfa-navnet står ganske strekt, kommer det først i merkenavnet.

Så, hva har endret seg siden dere ble en del av Distrelec?

– Med tanke med hvordan vi driver vår virksomhet? Veldig lite. Begge verdsetter personlig samspill, noe som har ført til en stor og veldig lojal kundebase. Så er det andre faktorer, som bedriftskultur og hvordan vi driver vår virksomhet, og disse er svært jevnstilte. Et godt eksempel på kontinuiteten vi tilbyr som arbeidstager er at mange av de som var ansatt hos Elfa fortsatt er en del av Elfa Distrelec i dag.

Sammen med våre kunder, fortsetter vi å bygge på våre samarbeid og dra nytte av større investeringer gjennom delte ressurser. Dette gjelder blant annet optimalisering gjennom felles varelager og logistikk, og investeringer i nettsiden. Kunder får fortsatt bestillingen sin neste dag, i det minste de som hadde denne muligheten tidligere. Man må ikke glemme hvor stort Norden faktisk er og hvor spredt mange av våre kunder er lokalisert.

Hvilke typer bransjer og sektorer er viktig i Norden?

– Vi selger til mange ulike bransjer og sektorer i Norden. Hver har leverandører og underleverandører som trenger elektroniske komponenter, helt ned til svært små bedrifter. Når det gjelder elektronikksektoren dekker vi hele spekteret, fra topp til bunn.

Bilbransjen, selv når produksjonen ble rammet av pandemien, holdt seg sterk. Dette er en bransje som er svært aktiv innenfor forskning og utvikling av styresystemer, og selvkjørende biler og elbiler trenger utstyr og komponenter. Så er det produksjon og produksjonsanlegg, som har et løpende behov for deler for vedlikehold, reparasjon og drift (MRO).

Pandemien har påført disse bedriftene ekstreme begrensninger. Med fokuset på personlig samspill, hvordan har dette påvirket salgsteamet?

– Som med så mangt, er dette avhengig av kunden. Før pandemien var fysiske møter med kundene det som i stor grad var vanlig. Da restriksjonene ble hevet, var kunder, som trenger hjelp med produksjonsanlegg og produksjonlinjer, mer enn gjerne villig til å invitere oss til deres anlegg. Men, mange bedrifter velger nå møter via videokonferanser, nettopp fordi teknologien har utviklet seg så mye. Og i noen tilfeller vil dette være helse- eller Covid-relatert. Men andre ganger, når det gjelder klima, er kunder også interessert i å redusere sine karbonutslipp.

Distribusjon er et svært konkurranseutsatt felt. Hva skiller Elfa Distrelec fra konkurrentene?

– Mange av våre kunder har handlet hos oss i flere år, ofte med samme kontaktperson. Den nærheten og kunnskapen har gitt oss en betraktelig fordel, fordi vi alltid, først og fremst, tenker på kunden. Vi spør alltid etter tilbakemelding, og kunden kan se hvilken påvirkning disse samtalene har hatt når det gjelder tjenesteforbedring eller funksjoner på nettsiden. Nye produkter (NPI) er et annet område, med produkter som er tilgjengelig i ønskede mendger ved lansering.

Men kanskje den mest grunnleggende faktoren er tilstedeværelse og integreringsstøtte. Papirkatalogene er borte for lengst, så det er viktig at nettsiden er responsiv og enkel å bruke. Vi har brukt både tid og krefter på å sørge for at søkefunksjonene i de ulike lokale språkene skal stemme overens med andre regioner. Og igjen, dette er drevet av tilbakemelding fra våre kunder. På toppen, støtter vi en såkalt "open catalogue interface" (OCI) og "electronic data interchange" (EDI) for kunder som foretrekker å handle på denne måten.

Nettsiden er kanskje den viktigste delen av Elfa Distrelec i dag. Hvordan sørger dere for best mulig brukeropplevelse?

– Søkefunksjonen er grunnleggende. Dette følges tett av hastighet og reaksjonsevne. Brukergrensesnittet er et annet område vi følger nøye med på, og sørger for at dette er intuitivt. Og så handler det om nøyaktig datafiltrering, noe som er svært krevende.

Mange brukere fokuserer på tilgjengelighet når de ser etter produkter for sine prosjekter. Derfor er det viktig at vi viser lagerbeholdning og at denne informasjonen enkelt kan tolkes blant annen tilgjengelig data. Til slutt har vi produktdata. På en selvbetjent plattform må relevant produktdata være enkelt tilgjengelig og enkel å lese.

Bærekraftighet er et tema som har blitt viktigere. Kan en distributør gjøre en forskjell?

– Jeg vil si at vi en viktig bidragsyter når det gjelder å redusere klimautslipp i de bransjene vi betjener, og dette er en innsats vi ser over hele Norden. Vi ser allerede at større kunder vil redusere sitt karbonavtrykk og de spør hvordan vi kan hjelpe dem. Da snakker vi om tema som hvordan vi frakter ordrene deres og ordrekonsolidering for å levere dataene de trenger for å nå sine bærekraftige mål. Som en distributør er vi godt posisjonert til å føre slike initiativer sammen.

Kunder forventer også nå data om klimautslipp og annen informasjon sammen med produktinformasjonen. Så er det SCIP (Substances of Concern in Products Database), som nylig ble godkjent på et europeisk nivå, men som fortsatt ikke er implementert i mange land. Men, Sverige tok denne i bruk umiddelbart, noe som har plassert oss i en ugunstig situasjon mot konkurrentene våre. På en annen side, ligger dette nå bak oss og nå er det andre som må ta oss igjen.

Vi ser også på andre faktorer som er med på å påvirke bærekraftighet og klima. Dette gjelder forpakning, fyllematerialer og plast som brukes av våre leverandører og oss, og om vi skal bruke trepaller. Vann- og luftforurensing er også på listen, men vår direkte påvirkning her er begrenset.

Hvordan støtter dere neste generasjons ingeniører og teknikere som holder på å ta utdanning?

– Vi har en årelang relasjon til mange utdanningsinstitusjoner, og kan tilby disse gode kontrakter og tilbud. Dette gjør at de kan ta i bruk moderne utstyr i utdanningen sin, utstyr som ikke er ulikt utstyret de selv en gang vil bruke i den virkelige verden. Studenter får også et studenttilbud, som gjør at de kan forbedre ferdighetene sine med rimelig utstyr som passer for dem. Et annet viktig område her er sponsoravtaler. Vi har sett fantastiske prosjektgrupper samarbeide om alt fra roboter til elbiler, og de konkurrerer med fagfeller i konkurranser på et europeisk nivå.

Dette gir også muligheter for personlig samspill som lar oss bygge merket vårt sammen med den neste generasjonen kunder. Vårt eget merke, RND, er ideelt for disse markedene, og vi tilbyr høykvalitets kontakter, kabler og test og måleprodukter til rimelige priser.

Så er det også temaet om fremtidige ansatte, ansatte som kommer fra Millenniumsgenerasjonen og Generasjon Z. Trenger dere å tilpasse dere disse gruppene?

– Jeg er faktisk en av de yngste ansatte i vår region, noe som i seg selv gjør meg veldig ydmyk, så jeg vil si at vi er godt posisjonert og har mye å tilby. Det sies at Millenniumsgenerasjonen og Generasjon Z er mindre interessert i karriereutvikling og mer opptatt av tilhørighet og jevnstilling av delte prinsipper. Som et lite selskap med flate hieriarkier, har vi alt dette på plass. På toppen av dette har vi innsatsen vår rundt ESG (Environmental, Social, and Governance) som går inn i bærekraftighetsforbedringene jeg nevnte tidligere. Så en jobb hos Elfa Distrelec utgjør også en forskjell for liv og for planeten.

Fleksibelt arbeid er en annen grunnleggende faktor, noe som forenkler familie- og privatlivet, ettersom våre ansatte blir foreldre og vokser innad i organisasjonen vår. For arbeidstakere er det stadig viktigere å finne glede av jobben, istedenfor å kun jobbe fordi de må, og dette er noe vi kan tilby.

På tross av pandemien har Elfa Distrelec fortsatt å vokse de siste tre årene. Hvordan har dere fått til dette?

– I vår region hadde vi ikke like strenge nedstengelser, i motsetning til andre deler av Europa, og dette har vært en bidragsfaktor. Dette ga oss verdifull tid til å planlegge og lære fra andre tilnærminger. Men mye av vår betydelige vekst handler om hvor sterkt selskapet vår er, hvor nære våre kunderelasjoner er og støtten vi har fått fra disse i løpet av noen svært krevende år.

Elfa Distrelec har investert betydelig i lagerbeholdning.

Vi blir også belønnet nå for de gode beslutningene vi tok da. Vi har for eksempel investert betydelig i lagervarebeholdning som har sørget for at vi har produkter tilgjengelig og mulighet til å levere det vi lover. Selvfølgelig er det begrensninger. Produkter som er avhengig av halvledere for å fungere er fortsatt vanskelig å oppdrive, og dette har vært krevende. Men vi begynner nå å se lyset i enden av tunnelen.

Vi har dekket mye av det som har skjedd i de siste årene. Hva er utsiktene for Norden i 2023?

– Inflasjon, som ikke er så høy som i andre steder i Europa, og energikrisen, vil fortsatt være med på å skape problemer. Vi har mye vind- og vannkraft, men vi er ikke immune energimarkedets krefter. Heldigvis ser vi for øyeblikket ingen konkurser eller relaterte problemer, men noen av våre produksjonsbedrifter vil sannsynligvis slite med energikostnadene. Usikkerhetene i Øst-Europa er et annet problem, og det er vanskelig å forutse hvordan dette vil påvirke regionen vår.

Fra et Elfa Distrelec-perspektiv planlegger vi å introdusere 150 000 nye produkter i 2023, noe som vil doble dagens produkttilbud. Dette vil hjelpe kunder som trenger elektromekaniske løsninger og automasjonsløsninger. Et annet interessant område når det gjelder produktvekst er immaterielle gjenstander, som programvare og kalibreringstjenester. Så du vil kunne finne test- og måleutstyr fra oss som er sertifisert etter behov.

Vi vil også ta del i ulike utstillinger og messer slik at vi kan fortsette å holde kontakten med kunder og leverandører. Men vi vil også fortsette å bygge varemerket vårt digitalt, med et større fokus på sosiale medier, som LinkedIn, og tekniske forum som gir den dybdeinformasjonen kundene våre er ute etter.

Powered by Labrador CMS