Hundre-mils batteri kommer neste år

Neste år starter kinesiske CATL volumproduksjon av en batteripakke som kan gi elbiler en rekkevidde på 100 mil. I tillegg er det mulig å lade fra 10 til 80 prosent på ti minutter.

Publisert

To kinesiske elbilprodusenter, Li og Hozon, blir de første til å bruke pakken, kalt Qilin.

Qilin har en energitetthet på 255 Wh/kg ved bruk av ternære battericeller og 160 Wh/kg med LFP-celler.

Det er et cell-to-pack batteri (CTP), som betyr at celler settes sammen direkte til en batteripakke, ikke til moduler som igjen settes sammen til en batteripakke.

Volumutnyttelsen er på 72 prosent, som ifølge CATL er 13 prosent bedre enn Teslas pakke med 4680 battericeller. Tesla produserer egne batterier, men er også CATLs største kunde.

Slik presenterer CATL ytelsesforskjellen mellom Qilin og Teslas 4680-baserte pakke.
Slik presenterer CATL ytelsesforskjellen mellom Qilin og Teslas 4680-baserte pakke.

Lading fra 10 til 80 prosent kan skje på ti minutter. Kjøleelementene legges ikke under cellene men mellom dem, noe som gir fire ganger større kontaktflate.

Batteripakken inneholder ytterligere innovasjoner som forklarer ytelsen. Se CATLs pressemelding her, med video som presenterer teknologien.

CATL er verdens største produsent av elbilbatterier med en tredjedel av det globale markedet.

Powered by Labrador CMS