
100 millioner mobilkunder i Asia
Siden inntreden i Asia i 1996 har Telenor passert 100 millioner abonnenter. Ved utgangen av 2010 utgjorde regionen 39 prosent av konsernets omsetning.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Telenors asiatiske virksomheter har nå passert 100 millioner abonnenter. Dette ble kunngjort under GSMA Mobile World Congress 2011 i Barcelona av Sigve Brekke (bildet), konserndirektør i Telenor ASA, og leder av Telenors virksomheter i Asia.
– Med mer enn 100 millioner mobilkunder i Asia, fortsetter Telenor-konsernet å videreutvikle og styrke sin posisjon som en ledende asiatisk mobiloperatør. Denne posisjonen har vi nådd takket være en langsiktig industriell satsing, et sterkt kundefokus og en grunnleggende tro på at mobiltelefonen ville bringe økonomisk fremgang og bedre livskvalitet i fremvoksende økonomier, sier Sigve Brekke i en pressemelding.
Telenor gikk inn Asia i 1996, og har siden blitt en ledende mobiloperatør i regionen. Ved utgangen av 2010, genererte Telenor-konsernets fem asiatiske virksomheter 39 prosent av konsernets totale omsetning, og oppnådde en kontantstrøm på over 10 milliarder kroner. Abonnementsveksten i 2010 var på over 23 millioner abonnenter.
Telenor-konsernet har kontrollerende eierposter i mobiloperatører i Bangladesh, Pakistan, Malaysia, Thailand og India.
– Etterspørselen etter basistjenester vil fremdeles være høy, ettersom penetrasjon i noen av våre markeder fortsatt er lav, men det neste store vekstområdet i Asia vil være mobilt bredbånd og tilgang til Internett-tjenester. For at Telenor skal kunne fortsette sin asiatiske utvikling, er det viktig at lokale myndigheter lager rammebetingelser som er investeringsvennlige, som sikrer like konkurransevilkår og som støtter både teknologisk og tjenestebasert innovasjon, sier Sigve Brekke.