Statens Teleforvaltningsråd legges ned
Skandaløst vedtak torpederer forslag til effektiv klageordning innen teleområdet.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Regjeringen ville sørge for en effektiv klageordning på teleområdet. Stortinget svarte med å legge ned Statens teleforvaltningsråd. Til glede for Telenor og NetCom, skriver Dagens Næringsliv.
Saken handler ifølge DNs kommentator om kampen om mobilmarkedet. Om hvordan store aktører, som Telenor og NetCom forsøker å holde utfordrere, som Sense, Teletopia og Tele2, unna. Konkret er spørsmålet om klager på vedtak i Post- og teletilsynet skulle kunne ankes helt til Samferdselsdepartementet, eller bli endelig behandlet i et uavhengig organ.
Frem til nå har det vært en tretrinns klagebehandling.
I sak etter sak har Post- og teletilsynet de siste årene fattet vedtak som er i favør av de små utfordrerne. Men så starter en langsom klageprosess. Sakene går først videre til Statens teleforvaltningsråd. Også der har vedtakene oftest gått i favør av de små. I lovverket har det frem til nå vært mulig å anke saken videre til Samferdselsdepartementet dersom klagesaken har «prinsipiell eller telepolitisk betydning». Disse runde formuleringene er blitt godt utnyttet. Hver andre eller tredje sak har gått til departementet. Der har sakene oftest gått i favør av de to store, Telenor og NetCom.
Dette er bakgrunnen for regjeringens forslag. Torild Skogsholm ville døpe om Statens teleforvaltningsråd til Klagenemnda for elektronisk kommunikasjon, hun ville styrke nevnden med kompetanse og gjøre den rettslig uavhengig av regjeringen. Departementet skulle ikke lenger være ordinær klageinstans.
Skogsholm ville altså redusere klagebehandlingen til to trinn, og hun ville ha den endelige ankeinstansen utenfor departementet. Argumentene var gode og fornuftige: Vedtak fattet av en uavhengig nevnd vil i større grad bli oppfattet av partene og omverdenen som uhildet. Hensynet til effektivitet i form av kortere saksbehandlingstid trakk også i retning av nevnd. Det het dessuten at en uavhengig klageinstans ville styrke tilsynsmyndighetenes uavhengighet samlet sett. Et departement er et sekretariat for politisk ledelse, og bør ikke ha klagebehandling som kjerneoppgave, påpekte statsråden.
Høringsuttalelsene ga regjeringen bred støtte, men med noen få unntak. Blant dem, ikke overraskende, Telenor og NetCom, som foretrakk departementet som endelig ankeinstans.
Men forslaget om en mer effektiv og uavhengig klagebehandling led dundrende nederlag. Selv regjeringens egne partier i Stortinget gikk mot forslaget. Bare Fremskrittspartiet støttet regjeringen! I stedet presterte flertallet å legge ned hele Statens teleforvaltningsråd fra 25. juli og la departementet være eneste ankeinstans.
Forklaringen er god gammeldags politisk hestehandel, mener avisen. Arbeiderpartiet og SV utnyttet at Høyre, KrF og Venstre på død og liv ville ha gjennomført utflytting av tilsynene. De to partiene satte som vilkår at klageordningen ikke skulle endres, at politisk styring ble beholdt.
Like fullt sørget stortingsflertallet nettopp for en dramatisk endring av klageordningen ved å legge ned Statens teleforvaltningsråd.
Realiteten er at regjeringspartiene valgte å ofre et fornuftig forslag for å få gjennom utflytting av tilsynene. Rent kjøp og salg. For konkurransen på teleområdet er saken tragisk.
For politikerne er vedtaket flaut og prinsippløst, skriver avisens kommentator.