Samsung på hugget

Fem nye mobiltelefoner i høst, satser i Norge

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Lansering av en rekke nye mobiltelefoner kombinert med aggressiv markedsføring

og et styrket samarbeid med forhandlerne er Samsungs strategi for å forbedre

sine posisjoner i det nordiske markedet.

I løpet av høsten blir det lansert minst fem nye mobiltelefoner i Norge. På globalt nivå er Samsung verdens hurtigst voksende varemerke for andre år på rad, ifølge en fersk undersøkelse fra Interbrand, som er verdens ledende analyseforetak for varemerker.

Koreanerne utfordrer de nordiske konkurrentene med flere nye mobiltelefoner:

Den første sammenleggbare kameratelefonen med dreibar skjerm, SGH-P400.

Den første kameratelefonen med fotolys (ikke ordentlig "blits") og dreibar kameralinse, SGH-X600.

Den første sammenleggbare kameratelefonen med innebygget antenne, SGH-E700.

En liten, elegant mobiltelefon med tiltalende design, SGH-E100.

En trendy og elegant telefon i indigoblått og sølv uten antenne, SGH-X100.

Vi merker oss imidlertid at ingen av telefonene har Bluetooth innebygd: – Samsung forholder seg hele tiden til det markedet etterspør. Foreløpig er ikke Bluetooth interessant, kommenterer norgessjef Arne Annaniassen. Telefonene har imidlertid vanlig IR-link.

Analyseforetaket Interbrand har for andre år på rad ranket Samsung som det

hurtigst voksende varemerket i verden. Verdien er beregnet til cirka 80

milliarder kroner, som er en økning på 31 prosent fra 2002. I løpet av de siste

tre årene er verdien av Samsungs varemerke mer enn fordoblet, fra cirka 40 til

80 milliarder kroner, og det betyr at bedriften er på 25. plass i verden.

Ifølge Annaniassen eier Samsung alle sine fabrikker selv. En interessant faktor i disse outsourcingstider.

- De fleste av kundene våre tilhører en ung og trendsettende målgruppe med stor

interesse for musikk, spill og uteliv, og det gjenspeiler seg i våre kommende

kampanjer - den nordiske musikkonkurransen Samsung Star, det javautviklede

tikampspillet Samsung Mobile Challenge og sponsingen av Matrixfilmene, sier Annaniassen.

Samsung Star er en nordisk musikkonkurranse for amatører som drømmer

om å bli stjerner. Deltakerne skal spille bidragene sine i egnet digitalt format

(som MP3), som deretter vil bli vurdert av en jury bestående av fremstående

musikere. På Internettsidene kan besøkere stemme på sine favoritter, og hver

måned blir en vinner kåret. Vinnerne får delta i en stor finale, og

førstepremien er en platekontrakt.

Samsung Mobile Challenge er et mobilspill i tikamp, som er

spesialutviklet for Samsung Norden. Etter å ha spilt en gren kan brukerne laste

opp sitt resultat via en wap-portal. Den sammenlagte vinneren får en reise til

OL i Athen for to personer.

Powered by Labrador CMS