Samsung på hugget
Fem nye mobiltelefoner i høst, satser i Norge
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Lansering av en rekke nye mobiltelefoner kombinert med aggressiv markedsføring
og et styrket samarbeid med forhandlerne er Samsungs strategi for å forbedre
sine posisjoner i det nordiske markedet.
I løpet av høsten blir det lansert minst fem nye mobiltelefoner i Norge. På globalt nivå er Samsung verdens hurtigst voksende varemerke for andre år på rad, ifølge en fersk undersøkelse fra Interbrand, som er verdens ledende analyseforetak for varemerker.
Koreanerne utfordrer de nordiske konkurrentene med flere nye mobiltelefoner:
Den første sammenleggbare kameratelefonen med dreibar skjerm, SGH-P400.
Den første kameratelefonen med fotolys (ikke ordentlig "blits") og dreibar kameralinse, SGH-X600.
Den første sammenleggbare kameratelefonen med innebygget antenne, SGH-E700.
En liten, elegant mobiltelefon med tiltalende design, SGH-E100.
En trendy og elegant telefon i indigoblått og sølv uten antenne, SGH-X100.
Vi merker oss imidlertid at ingen av telefonene har Bluetooth innebygd: Samsung forholder seg hele tiden til det markedet etterspør. Foreløpig er ikke Bluetooth interessant, kommenterer norgessjef Arne Annaniassen. Telefonene har imidlertid vanlig IR-link.
Analyseforetaket Interbrand har for andre år på rad ranket Samsung som det
hurtigst voksende varemerket i verden. Verdien er beregnet til cirka 80
milliarder kroner, som er en økning på 31 prosent fra 2002. I løpet av de siste
tre årene er verdien av Samsungs varemerke mer enn fordoblet, fra cirka 40 til
80 milliarder kroner, og det betyr at bedriften er på 25. plass i verden.
Ifølge Annaniassen eier Samsung alle sine fabrikker selv. En interessant faktor i disse outsourcingstider.
- De fleste av kundene våre tilhører en ung og trendsettende målgruppe med stor
interesse for musikk, spill og uteliv, og det gjenspeiler seg i våre kommende
kampanjer - den nordiske musikkonkurransen Samsung Star, det javautviklede
tikampspillet Samsung Mobile Challenge og sponsingen av Matrixfilmene, sier Annaniassen.
Samsung Star er en nordisk musikkonkurranse for amatører som drømmer
om å bli stjerner. Deltakerne skal spille bidragene sine i egnet digitalt format
(som MP3), som deretter vil bli vurdert av en jury bestående av fremstående
musikere. På Internettsidene kan besøkere stemme på sine favoritter, og hver
måned blir en vinner kåret. Vinnerne får delta i en stor finale, og
førstepremien er en platekontrakt.
Samsung Mobile Challenge er et mobilspill i tikamp, som er
spesialutviklet for Samsung Norden. Etter å ha spilt en gren kan brukerne laste
opp sitt resultat via en wap-portal. Den sammenlagte vinneren får en reise til
OL i Athen for to personer.