Apple og Blackberry gjør det godt i smarttelefon-segmentet i Europa.

Mobilmarkedet i vekst igjen

Markedet for mobiltelefoner i vesteuropa har økt for første gang på 15 måneder. Tredje kvartal 2009 hadde en vekst på fem prosent (år-til-år). IDC forventer mer vekst i fjerde kvartal. Dessuten, LG er nå større enn Ericsson i Europa.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Antall mobiltelefoner solgt var 46,8 millioner, i følge IDCs European Mobile Phone Tracker. Det er en sekvensiell vekst på 11 prosent, noe som tyder på at etterspørselen er på vei opp igjen.

Tradisjonelle mobiltelefoner bidro sterkest til veksten, men Francisco Jeronimo, European mobile devices research manager ved IDC, mener at smarttelefoner begynner å få en effekt på markedet. Samsung og LG fremheves som spesielt sterke i det som kalles tradisjonelle mobiltelefoner (TMP). Smarttelefoner hadde likevel en negativ vekst, men det skyldes mangel på komponenter og andre problemer med leverandørkjeden som ikke var i stand til å levere til den store etterspørselen fra operatørene.

Tradisjonelle mobiltelefoner økte seks prosent fra år til år, mens den kvartalsvise (sekvensielle) veksten var 14 prosent – for det meste drevet av telefoner fra LG og Samsung med berøringsskjermer. Smarttelefoner gikk ned to prosent år til år, men vokste to prosent i forhold til andre kvartal i år – støttet av RIMs (Blackberry) vekst på 87 prosent år  til år og leveranser fra Apple, mens alle andre leverandører fikk en nedgang i dette markedet.

Totalt er det Nokia som fortsatt leder, med en markedsandel på 35,3 prosent tredje kvartal i år, fulgt av Samsung med 30,5 prosent. Avstanden mellom disse blir stadig mindre, og Nokia trues kraftig og kan i følge IDC bli forbigått av Samsung i 2010. Den koreanske produsenten leder allerede markedet for tradisjonelle mobiltelefoner, og utvider for tiden porteføljen av smarttelefoner, der flere bruker plattformene Windows Mobile, Android og LiMo. I løpet av kvartalet gikk LG forbi Sony Ericsson, og ble for første gang den tredje største leverandøren i vesteuropa.

Androidplattformen fortsetter å øke sin markedsandel fra 4,2 prosent andre kvartal, til 5,4 prosent i tredje kvartal 2009. Flere operatører hadde Android i utvalget for første gang, noe som bidro sterkt til veksten. Men likevel er det mange som holder igjen når det gjelder operativsystemet til Google, og salget er mindre en forventet. De fleste kjenner Google, men få skjønner hva Android egentlig er for noe. Mangelen på mobiltelefoner som faktisk har Android, bidro heller ikke noe særlig. Dette vil endre seg, mener IDG, siden LG, Samsung, Sony Ericsson, Motorola og flere andre vil snart komme på markedet med Android.

Blackberry fortsatte en allerede god trend, med en vekst på 87 prosent år til år, og økte sin markedsandel blant smarttelefoner fra 13 til 16 prosent i kvartalet. Windows Mobile taper fortsatt andeler, mest fordi Microsoft valgte å lansere alle nye telefoner med WM6.5 i oktober i steden for i sommerhøysesongen. Nå blir den nye Windows Mobile godt mottatt i markedet, og det forventes en forbedring i fjerde kvartal. Symbian fikk en smekk av veksten til Mac OS, Blackberry og Android, og andelen sank fra 59 prosent andre kvartal, til 48 prosent i tredje kvartal. Det er likevel fortsatt det største operativsystemet for mobiltelefoner. Apples strategi om å åpne for andre operatører i Europa bidro til å øke markedsandelen fra 16 prosent i andre kvartal til 24 prosent i tredje kvartal.

Powered by Labrador CMS