Sikker mobilhandel

Systek har utviklet en "Multi Channel Merchant"-løsning på toppen av Telenors MobilHandel plattform, som gir kunden mulighet til å bruke mobiltelefonen til å handle i en fysisk butikk, på nettet og via IVR, uten at registrering må gjøres på forhånd.

Publisert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

– Betaling med mobiltelefon på nett er en sikrere måte å handle på, sier Torve Indahl, Content Manger i Telenor Mobil. Den eneste opplysningen som oppgis til nettstedet er mobilnummeret. Selve autentiseringen foregår i en dialog mellom mobilen og MobilHandel plattformen. Bank- og kredittkortopplysninger må gis én gang til Telenor Mobil.

Telenor og deres systemintegratorer samlet nylig 22 nettbutikker til seminar i Telenors nye bygg på Fornebu. Systek, som var en av de første systemintegratorene som ble sertifisert, holdt et innlegg om hvilke suksesskriterier som måtte være på plass for å lykkes med MobilHandel, og ikke minst, hvilke fallgruver som kan oppstå.

Bjørn Sloth i Systek fremhevet også mulighetene en butikk får ved å ta i bruk flere salgskanaler enn de tradisjonelle. – Mobilen er genial for impulskjøp, sier Sloth, du har den med deg overalt, så hvorfor ikke bruke den som et medium til å handle på impuls etter en virkningsfull reklamekampanje? Dermed åpner vi for at kunden kan handle på impuls etter reklame på boards, i aviser og tidsskrifter eller etter en radio- eller TV-reklame, sier han. Et kraftig varsko til alle impulskjøpere, altså.

Akkurat det siste ble det forøvrig vist et eksempel på i pausen under utstillingen, hvor Systek viste en løsning som ble laget for ResponsTV, der man kunne kjøpe en CD etter å ha sett TV-reklame for MCMusic. I reklamen stod det at man kunne kjøpe denne CDen ved å sende MCM til 26300. – Det som ga en god effekt her, sa Sloth, var at man ikke behøvde å registrere seg noe sted på forhånd for å få gjennomført sitt første kjøp. Registreringen ble gjort automatisk som en følge av det første kjøpet. Det er svært viktig at man har tenkt igjennom slike faktorer på forhånd, før man lanserer en tjeneste, fordi det er de enkleste og mest innlysende faktorene som skiller suksess og fiasko.

– I denne løsningen valgte vi vanlig fakturering som en reserveløsning i tilfelle kunden av en eller annen grunn ikke ville at betalingen skulle skje med mobiltelefonen, fortsetter Sloth. –Bestilling med mobiltelefonen og fakturering kan også være første skritt for en butikk mot en full mobilhandelsløsning.

Den aller beste løsningen er når du kan trekke beløpet direkte fra bank- eller kredittkort. MobilHandel fra Telenor Mobil er foreløpig den eneste løsningen hvor du kan gjøre dette, og Multi Channel Merchant er den eneste løsningen hvor du kan betale med mobilen i fysisk butikk, på nettet, som en følge av reklamekampanjer. I tillegg vil vi også lansere kjøp via IVR (Interactive Voice Response) avslutter en entusiastisk Sloth.

Powered by Labrador CMS