Sensonor må si opp 45
Underskuddet ble rett og slett kjempestort, på hele 229 millioner kroner. Derfor blir 45 personer permanent oppsagt, i følge Tønsbergs blad.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Den 25 februar ble det foreløpige årsresultat lagt ut på Oslo Børs. Samtidig ble da de ansatte orientert.
Årsaken til nedtrimmingen er enkel: Det produseres færre sensorer enn tidligere.
Nedskriving
Et stor bidrag til det store underskuddet er betydelige nedskrivninger som ble gjort i siste kvartal i fjor. Totalt 134,1 millioner, som gjaldt produksjonsutstyr tilknyttet airbagsensoren SA20, driftsmidler og immaterielle eiendeler tilknyttet SA30, varelager og andre anleggsmidler. Selskapet gikk allerede for flere uker siden ut med et varsel om at resultatet for fjerde kvartal ville bli vesentlig svakere enn i de tre foregående. Børsen reagerte heller ikke nevneverdig da resultatene kom ut.
Dårligere resultat
Men også uten nedskrivinger er resultatet verre enn 1998. Minus 95 millioner kroner er fasit uten nedskriving, tallet i 1998 var minus 78,4 millioner kroner.
FoU
Konsernsjef Johnny Christiansen sier til Tønsbergs Blad at 2000 blir preget av forskning og utvikling., Først i 2001 vil man få svar på om de riktige produktene kom i rett tid.
Det har vist seg at dekktrykksensorene nok er litt tidlig ute og fortsatt er på ekstrautstyrlisten. Den eneste bilen med dette som standard så langt er Peugeot 607, i følge Christiansen.
Kundene er dessuten tålmodig og har ikke gitt opp SensoNor. De er ikke mange, og dialogen er tett. Datterselskapet SensoNor Special Products på Skoppum er et selskap Christiansen har tro på, dessuten. De lager sensorer for fly og den medisinske industrien.