Kampanje for programmering i skolen

Den frivillige organisasjonen Lær Kidsa Koding! lanserer kampanje for å la elevene få prøve en skoletime med programmering.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Kodetimen (www.kidsakoder.no/kodetimen) er en norsk versjon av “Hour of Code” fra code.org. Hensikten er å gi både lærere og elever en lett tilgjengelig forsmak på hvor enkelt, spennende og verdifullt det er med programmering i skolen.

Lær Kidsa Koding! (LKK) er en frivillig bevegelse som ønsker at ungene våre skal være i stand til å forstå og mestre det digitale samfunnet. I tillegg ønsker de å bidra til å øke den
digitale kompetansen generelt, og ikke minst rekrutteringen til IT-yrkene, ved å inspirere barn og ungdom i hele Norge til å lære seg å programmere og være skapende med teknologien. Deres visjon er at alle elever skal ha mulighet til å lære programmering, og mener at informatikk bør være en del av læreplanen på linje med andre realfag som matematikk, fysikk og kjemi. Lær Kidsa Koding! har mer enn 1000 frivillige i Norge, og lokale initiativer i 20 byer og tettsteder. Det arrangeres kodeklubber for barna stort sett alle disse stedene. Flere skoler har i samarbeid med LKK startet pilotopplegg med undervisning i programmering. Se blant annet denne artikkelen fra Utdanningsetaten i Oslo. Man forventer at antall skoler vil skalere vesentlig fra høsten 2014, og organisasjonen ønsker å rekruttere IT-bedrifter til å adoptere lokale skoler for å bistå elevene og lærerne.
Mer om Kodetimen på http://www.kidsakoder.no/kodetimen.

Gjennom en solid dugnadsinnsats med deltagere fra hele landet, har Lær Kids Koding! oversatt og etablert oppskrifter som gjør det enkelt for skolene å gjennomføre Kodetimen. I USA støttes Code.org av organisasjoner som Microsoft, Amazon, Facebook, Apple, Google, NASA og Det hvite hus.

Kampanjen lanseres i forbindelse med en konferanse for lærere som Lær Kidsa Koding! arrangerer på Universitetet i Oslo 15. november.

– Den digitale kompetansen elevene får med seg fra Norsk skole er for tilfeldig og i hovedsak orientert mot at elevene skal bli brukere fremfor produsenter. Det ville være en seier om konferansen og kodetimen kan være et steg på veien til å få innført programmering som valgfag slik vi bl.a. har foreslått i Digitutvalget, sier Torgeir Waterhouse, direktør internett og nye medier IKT-Norge og leder for Digitutvalget, i en kommentar.
– Mange elever har sine egne nettbrett og smarttelefoner – likevel lærer nesten ingen hvordan datamaskiner faktisk fungerer. Vi har aldri vært omgitt av så mange datamaskiner som nå. Og det undervises mindre i programmering på grunnskolen nå enn for 20 år siden, heter det i pressemeldingen fra organisasjonen, som lister opp en rekke argumenter:

- Elever som lærer grunnleggende programmering får ofte bedre resultater i matematikk
- I Læreplan for kunnskapsløftet (LK06) er det definert fem grunnleggende ferdigheter: skrive, regne, lese, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Digitale ferdigheter er den eneste som ikke har egen dybdeundervisning
- Nesten ingen av barneskolene i Norge tilbyr undervisning i programmering
- Programmering står på - eller kommer snart til å stå på - pensum for grunnskolen i mange land inkludert Kina, Estland, Storbritannia og Australia
- Alle elever, selv i barneskolen, kan lære grunnleggende programmering. Likevel får nesten ingen undervisning i det
- Barn som lærer programmering fra tidlig barneskolealder kan ta med seg en erfaring i systematisk tenking som bidrar til videre læring i andre fag

I England skal alle skolebarn få undervisning i informatikk fra høsten 2014. Gjennom Lær Kidsa Koding´s samarbeid med søsterorganisasjonen Computing at School får norske lærere lov til å gjenbruke undervisningsmateriellet fra England.

Powered by Labrador CMS