Tommy P. Storstein, konserndirektør salg og marked, Kitron ASA, snakket om hvordan det er å være elektronikkprodusent i Norge på Eliaden torsdag.

Det vil fortsatt være produksjon i Norge

– Markedet er stabilt og vil være det i tiden fremover, konkluderte Tommy P. Storstein, konserndirektør salg og marked, Kitron ASA, på Speakers Corner under Eliaden torsdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Storstein sto for det første foredraget på EIFs Speakers Corner på Eliadens siste dag, og møtte stor interesse blant tilhørerne.

Tittelen på foredraget var «Elektronikkproduksjon i Norge - En blomstrende næring eller en sakte død». Men som sagt i innledningen, den er ikke død ennå, men den har utfordringer.

Kontraktprodusentmarkedet i Norge er på ca tre milliarder kroner årlig. Det er omtrent halvparten av Sverige og like bak Finland. Veksten fremover ser ut til å ligge på beskjedne 1,4 prosent.

– Det er mange vurderinger en kunde gjør når han velger en produksjonspartner, og den viktigste er nærhet, sa Storstein. Dessuten kommer kundens egne preferanser og erfaringer. Når det gjelder produksjon i utlandet (typisk Asia, Øst-Europa) er det flere momenter som må med i vurderingen. Han nevnte kostnader, politiske føringer, krav til lokal produksjon, og risiko og IP-beskyttelse som ytterligere faktorer for valgene.

Et godt eksempel på lokal produksjon er Kitrons etablering i USA. Etter å ha fått en kontrakt fra en kunde som skal levere til det amerikanske forsvaret, var kravet at produksjonen måtte skje i USA. Da er valget enkelt bare kontrakten er stor nok.

Et annet moment som kan ha betydning for plassering av produksjon er selvsagt nærhet til markedet.

Når det gjelder produksjon i Norge er det andre fordeler. – Kundene ser at vi tar mer ansvar i Norge, i tillegg til at vi er gode på mer kompleks produksjon, sa han. Herunder kommer også kompetanse, sertifiseringer og selvsagt volum. – Trenden er lavere volum og mer «batch»-produksjon, i følge Storstein.

– Både kunden og vi må vurdere lønnsomheten ved en overføring av produksjon til lavkostland. En slik «transfer» kan ta mellom seks og tolv måneder. Disse kostnadene må fordeles, mellom avsender og mottaker, og kunden. Derfor blir det overføring av produksjon når vi kan anta at det lønner seg til slutt, sa han. – Men ofte lønner det seg ikke, med mindre det er høyvolum og større innslag av manuelt arbeid.

Avslutningsvis var han inne på det faktum at «alle» kan tilby produksjon, derfor er det viktig å kunne tilby tilleggstjenester rundt selve produksjonen. Et lite paradoks er at man trenger et visst produksjonsvolum for å kunne finansiere dette.

Til tross bemanningsreduksjoner ved Kitrons fabrikk i Arendal, er dette fortsatt den største enheten i konsernet. Og han kunne røpe at femti prosent av omsetningen på 1,6 milliarder, kommer fra norske kunder, enten det produseres i Norge eller andre steder.

Helt til slutt nevnte Storstein en trend som vi også har hørt fra annet hold: Det er en trend der produksjon flyttes fra Kina tilbake til Europa – spesielt Øst-Europa.

Powered by Labrador CMS