Iridium leder an i IoT-satellittmarkedet med en abonnentsøkning på 21 prosent siste år.
Iridium leder an i IoT-satellittmarkedet med en abonnentsøkning på 21 prosent siste år.

Abonnentbasen for satellitt-IoT vil nå 21,2 millioner innen 2026

Ifølge en ny rapport fra analysefirmaet Berg Insight, vokser det globale satellitt-IoT-kommunikasjonsmarkedet i et godt, jevnt tempo. Til tross for virkningen av COVID-19-pandemien, vokste den globale satellitt-IoT-abonnentbasen til å passere 3,9 millioner i 2021.

Publisert

Antallet satellitt-IoT-abonnenter vil øke med en sammensatt årlig vekstrate (CAGR) på 40,3 prosent for å nå 21,2 millioner enheter i 2026. Bare rundt 10 prosent av jordens overflate har tilgang til landbaerte tilkoblingstjenester, noe som gir en enorm mulighet for IoT-kommunikasjon over satellitt. Satellitttilkobling gir et komplement til jordbaserte mobilnettverk og ikke-mobilnettverk på avsidesliggende steder, spesielt nyttig for bruk innen landbruk, aktivasporing, maritim og intermodal transport, leting etter olje- og gassindustrien, verktøy, konstruksjon og myndigheter. Både eksisterende satellittoperatører og mer enn to dusin nye initiativer satser nå på IoT-markedet. Den nye studien dekker totalt 44 satellitt-IoT-operatører.

– Iridium, Orbcomm, Inmarsat og Globalstar er de største satellitt-operatørene i dag, sier Johan Fagerberg, Principal Analyst hos Berg Insight. Iridium økte sin abonnentbase med 21 prosent det siste året og nådde førsteplass med 1,3 millioner abonnenter.

Orbcomm, opprinnelig en dedikert satellittoperatør, har gått over til en ende-til-ende-løsningsleverandør som leverer tjenester på sitt eget satellittnettverk, i tillegg til å være en forhandlerpartner for Inmarsat og andre. Ved utgangen av 2021 hadde selskapet 1,1 millioner satellitt-IoT-abonnenter på egne og Inmarsats nettverk.

Samtidig nådde Globalstar 0,42 millioner abonnenter. Andre spillere med forbindelser i titusenvis inkluderer for eksempel Kineis i Frankrike og Thuraya i UAE. I tillegg til de eksisterende satellittoperatørene har en rekke nye initiativ dukket opp på markedet den siste tiden. Eksempler på noen høyprofilerte prosjekter er Astrocast, AST SpaceMobile, CASC/CASIC, E-Space, Fleet Space Technologies, Hubble Network, Kepler Communications, Kineis, Ligado Networks, Lynk, Myriota, Omnispace, Skylo, Swarm Technologies (SpaceX) og Totum. Mange av disse er basert på nanosatellittkonsepter med lav bane rundt jorden. Mens noen er avhengige av proprietære satellitttilkoblingsteknologier for å støtte IoT-enheter, begynner flere å utnytte jordbaserte trådløse IoT-tilkoblingsteknologier, inkludert OQ Technology, AST SpaceMobile, Omnispace, Sateliot, Galaxy Space, Ligado Networks, Lynk, Skylo og Starlink (3GPP 4G/5G) ); EchoStar Mobile, Fossa Systems, Lacuna Space og Eutelsat (LoRaWAN); Hubble-nettverk (Bluetooth); og Eutelsat (Sigfox).

– Landbaserte teknologier vil øke i betydning i løpet av de neste fem årene, og samarbeid mellom satellittoperatører og mobiloperatører som utforsker nye hybride satellitt-terrestriske tilkoblingsmuligheter som den nylige T-Mobile/SpaceX-avtalen vil bli vanlig, avslutter Fagerberg.

Mer info om rapporten (brosjyre), kan lastes ned her.

Powered by Labrador CMS