Reguleringer og markeder:

Mye faglig påfyll under Nemkos kundeseminar forleden. Her deres batteriekspert Marek Papuzinski.

Made in Norway og raskere markedsadgang

Nemko-seminar i Oslo: Strategier for raskere markedsadgang. Og en klar trend.

Publisert

Nemko, den norske leverandøren av test- og sertifiseringstjenester, arrangerte nylig et kundeseminar i Oslo. Fokus var på markedsadgangskrav, strategier og hvordan det regulatoriske landskapet for bedrifter som ønsker å eksportere ser ut.

På seminaret deltok flere av Norges mest fremtredende eksportbedrifter.

Trenden mot "Made in Norway"

Nemko ser en økende trend i Norge, hvor flere bedrifter henter produksjonen hjem igjen, noe som resulterer i at flere produkter blir merket «Made in Norway». Mange startups bruker merkelappen som sitt konkurransefortrinn.

EU er gjennom sin Green Deal en pådriver for omstilling av næringslivet til mer bærekraftig produksjon. For produsentene blir det stadig viktigere å ha en sikker leverandørkjede for å tilfredsstille kravene til hvilke materialer som brukes og hvordan produktene kan resirkuleres.

Betydningen av eksportkompetanse

Håkon Rem, Administrerende direktør i Nemko Scandinavia AS, understreket viktigheten av å ha eksportkompetanse for at bedrifter skal lykkes med produksjon i Norge. - Ved å forstå regulatoriske krav ved design av produkter, kan bedrifter både sikre at produktene deres oppfyller nødvendige standarder og forskrifter for å kunne eksporteres, og samtidig også øke deres konkurransefortrinn, sier han. Seminaret i Oslo tok sikte på å gi selskapene verktøyene og innsikten de trengte for å gjøre dette skiftet mer vellykket.

Støtter norske bedrifter

Nemko har lenge hatt et engasjement for å støtte norske bedrifter i arbeidet med å produsere høykvalitets, «Made in Norway»-produkter. - Med 90 års erfaring tilbyr Nemko kunnskapsdeling, testing og sertifiseringstjenester for å hjelpe bedrifter med å navigere i et komplekst og utfordrende marked, slik at bedriftene lykkes i sine respektive bransjer - og sikre deres suksess på det globale markedet, avslutter Rem.

Powered by Labrador CMS