Avansert forbrukerelektronikk vil drive markedet

Markedsanalytiker utpeker “killer applikasjoner” som vil opprettholde veksten i halvlederindustrien.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Etter hvert som data- og mobilmarkedene går i metning trenger halvlederindustrien nye produkter som kan drive etterspørsel og opprettholde tosifret vekst. Markedsanalytiker Tony Massimini fra Semico Research utpekte under et innlegg på multiprosessorkonferansen i San Jose nylig, avansert forbrukerelektronikk som den nye drivkraften.

 

 Dette omfatter en mengde forskjellige produkter som håndholdte spillkonsoller, digitale kamera, digitale videokamera,  integrerte digitale TV, TV-skjermer, DVD-spillere/opptakere, set top bokser, spillkonsoll og MP3-spillere, for å nevne noe.  I tillegg kommer nye, avanserte og integrerte apparater.

 

Ifølge Massimini vil dette markedet dobles over de neste fem årene, med en årlig vekst på nærmere 14,5%. Innen 2009 vil disse produktene utgjøre mer enn 23 % av markedet, mener han.  De største produktgruppene innen halvledere vil være MOS logikk, inkludert system-på-brikke (SoC), standard celle, ASIC og produktspesifikk logikk, sier Massini til ElectronicNews.

 

- Her vil vi se et stadig økende integrasjonsnivå, og bruk av alle de ulike prosessorkjernene, som MIPS, PowerPC/Cell, ARM, ARC, Tensilica osv. Alle disse leverandørene vil kaste seg på med stadig forbedret ytelse og effektivitet, tror han. 

 

Selv om datamarkedet flater ut  er det fremdeles det største for halvlederindustrien.  I 2005 utgjorde det 40 % av det samlede markedet for halvledere. Men den årlige veksten er redusert til 8 %.  I 2010 vil det fremdeles være det største markedet, men da “bare” 35 % av det totale, tilgjengelige markedet for halvledere.

 

Powered by Labrador CMS