OFM dempespole for tøffe miljø

Panasonic Industries kommersialiserer nå kompakte overflatemonterte induktanser, tiltenkt store strømstyrker.

Publisert Sist oppdatert

I en god stund nå har «elektrifisering av alt» vært en av hovedtrendene innen bilteknikk: Flere og flere elektroniske enheter, elektriske motorer, invertersystemer og ECU-er skal integreres i biler. Så monteringsplass er verdifull, men kravet om å håndtere høye strømmer er viktig som aldri før – også i andre applikasjoner med høye strømmer og spenninger.

Konvensjonelle hullmonterte typer (THD) av induktanser er altfor store til å bidra til en betydelig størrelsesreduksjon, enn si den klare trenden med at alle moderne komponenter er laget for overflatemontering.

Det er på bakgrunn av dette at Panasonic Industry nå introduserer sin nyeste kraftinduktans for høye strømmer på liten plass: Denne nye overflatemonterte (OFM) effektdempingsspolen er bare halvparten så stor som en konvensjonell ferritttype, og skal være klar for høye strømmer under tøffe forhold. Den kan brukes under temperaturer opp til 160 ℃ inkludert egenoppvarming - og skal vise stabil oppførsel i flere timer opp til 180 ℃. Dens lave tapsegenskaper sikrer ifølge produsenten en høy ECU-effektivitet og bidrar til å forenkle den generelle termiske designprosessen.

Videre hevder Panasonic at metallkomposittmaterialet klart overgår ferrittteknologien: Varmeutviklingen i spolen reduseres samtidig som spolens varmeavledning økes. En stor strøm på 83 A nominell og 103 A metningsstrøm oppnås samtidig som spolens volum reduseres betydelig, heter det.

Dette betyr for eksempel at induktoren gjør det mulig å montere ECU-er direkte på motorer ved å sikre ikke bare god varmemotstand, men også en høy vibrasjonsrobusthet, 5 Hz til 2 kHz / 30G, på grunn av sin integrerte struktur ved direkteledende ledere og fugemassestruktur med en kjernekapsling.

Powered by Labrador CMS