Kraftelektronikk:

Drivermodul tiltenkt elektrifiserte fly

Konfigurerbar trefase kraftmodul kan tilpasses silisiumkarbid eller silisium, og reduserer størrelse og vekt på kraftforsyningsløsninger.

Publisert

Flyprodusenter som designer såkalte More Electric Aircraft (MEA) søker å konvertere flyets styresystemer fra hydraulikk til elektrisk for å spare vekt og designkompleksitet. For å møte behovet for en integrert og konfigurerbar kraftløsning til luftfartsapplikasjoner, lanserer Microchip Technology Inc.i dag en ny, omfattende hybrid kraft-drivermodul, og den første varianten som blir introdusert i den nye produktlinjen med kraftkomponenter vil bli tilgjengelig i 12 ulike versjoner, med enten silisiumkarbid (SiC) MOSFETs eller isolert-gate bipolare transistors (IGBTs).

Ifølge en pressemelding fra selskapet er disse hybride kraftdrivermodulene svært integrerte krafthalvledere som reduserer antall komponenter og forenkler det generelle systemdesignet. De konfigurerbare kraftkomponentene inkluderer en tre-bro-topologi som er tilgjengelig i SiC- eller Si-halvlederteknologi. Med et kompakt design og lav vekt og profil bidrar disse høypålitelige kraftenhetene til å redusere størrelsen og vekten på MEAs.

Andre nøkkelfunksjoner i disse hybride kraftdrivermodulene inkluderer en rekke hjelpestrømenheter som muliggjør en begrensningsfunksjon for innkoblingsstrøm. Valgfrie tilleggsmuligheter inkluderer myk start, driver for magnetisk grensesnitt, regenerativ bremsebryter og termiske sensorer for bruk av eksterne overvåkingskretser. Kraftmodulene legger også til rette for kraftgenerering med høye svitsjefrekvenser, noe som muliggjør mindre og mer effektive systemer.

Standardspenningen til strømmodulene varierer fra 650V til 1200V, med mulighet for å kundetilpasse opptil 1700V på forespørsel. Enheten er designet for lave induktanser for høy effekttetthet med strøm- og signalkontakter som kan loddes direkte på brukerens trykte kretskort.

Powered by Labrador CMS