Friskt salg av forbrukerelektronikk
Prisene stuper og salget av forbrukerelektronikk øker sterkt, ifølge analytiker. Japanske OEMs taper, taiwanske og kinesiske ODMs vinner.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Leverandører av maskinvare til forbrukerelektronikkmarkedet kan glede seg over økende etterspørsel, men er også underlagt intense konkurransevilkår som skviser marginene, ifølge analytikere hos iSupply Corp.
Som i andre segmenter innen teknologisektoren må produsenter av forbrukerelektronikk fortsatt hanskes med en svak økonomi, lav forbrukertillit og trusselen om krig mot Irak. Fire nøkkelområder - DVD-spillere og -opptakere, digitale kamera, set-top bokser og videospillkonsoller - opplever god vekst i antall solgte enheter, men sliter med å opprettholde lønnsomheten, sier analytikeren Jay Srivitsa.
Mens japanske OEMs taper markedsandeler, forventes taiwanske og kinesiske ODMs, samt tradisjonelle PC-produsenter som Gateway og Dell, å spille en mer aggressiv rolle, fremholder han. Det vil kunne medføre en rekke endringer blant leverandører og relasjoner i halvlederindustrien, tror man.
(Mer i Elektronikk nr. 3)