Bedrift:

Etter at franske Safran kjøpte Sensonor er det gått over all forventning, ikke minst med hensyn til kommunikasjon og verdier, sier Hans Richard Petersen. Dessuten får de tilført mye god kompetanse.

Flere muligheter med stor eier

Sensonor i Horten har nå vært en del av det franske storkonsernet Safran i to år. Så langt oppleves eierskapet som svært positivt.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke uten grunn at vi sier storkonsern. Safran har i dag 85000 ansatte, der 12000 arbeider med FoU i Frankrike. Det er også verdens største produsent av flymotorer, og omsetningen er per nå 20 milliarder dollar. Det norske selskapet heter nå Safran Sensing Technologies Norway og ligger under Safran Electronics & Defense.

God match

– For oss i Horten er dette interessant på grunn av all kompetansen de kan tilføre. Det er mye god teknologi i Frankrike – som jeg mener blir undervurdert, sier Hans Richard Petersen, leder for programmer. – De valgte oss fordi de hadde et hull på MEMS-teknologi i gyro og kundene våre. Derfor passet det også oss, siden de har tilført mye kompetanse, for eksempel på ting vi ikke hadde helt klart å løse. Dessuten har det gått over all forventning med hensyn til kommunikasjon og verdier, legger han til.

Tung industriell

En annen forskjell Petersen har registrert er den industrielle tankegangen, som for eksempel at de nå jobber med prosjekter som skal ut i markedet i 2027-28. Og, at produkter de utvikler skal så langt det er mulig, kunne integreres i andre produkter i konsernet. – De har en egen ekspertavdeling der vi har fått inn to ansatte fra Norge, forteller han stolt.

Safran Group i tall og størrelse.
Den norske virksomheten er del av divisjonen Safran Electronics & Defence.

Godt renommé

– Vi har fått et godt renommé etter hvert. Beviset på det må vel være at vi ser kopier av produktene – ikke minst formfaktoren – ute i markedet, sier Petersen. – Vi må jo forholde oss til dette, og passe på at «originalen» er best.

To lokasjoner

Bedriften har to lokasjoner, produksjon av MEMS-brikker i Horten og sammenstilling, test og kalibrering på Skoppum. – Kalibrering er blitt en kjernekompetanse her, forklarer han. – Dessuten testes hvert eneste produkt før det går ut herfra.

IMU

Hovedprodukter er den etter hvert kjente STIM-serien av IMU (Inertial Measurement Unit). Disse MEMS- baserte gyroene er alle såkalt «tactical grade» IMU. Det betyr at de kan navigere uten GPS noen minutter (opp til 10 minutter ifølge gradbeskrivelsen). Men de blir også brukt til stabilisering.

Høy eksport

– 98 prosent av kundene våre er utenfor Norge, forklarer Petersen. En god del av dette er produkter brukt i rommet, det vil si satellitt som utgjør ca 15 prosent av omsetning. For eksempel når en satellitt roterer – og det gjør de ofte – trenger de IMU’er. Det gjelder også stabilisering av kikkerter, eller sågar romteleskop eller kamera om bord i satellitter. – Vi er med på flere amerikanske prosjekter. Blant annet i forbindelse med en radar der antennen skal forflyttes mens satellitten beveger seg i sin bane.

Delte strålingskapabilitet-test

Noe annet de er fornøyde med på flere måter, er at de fikk støtte fra Norsk romsenter for å teste produktetes kapabilitet i forhold til stråling. Resultatet av testen ble offentliggjort med alle data fra testen. – Det er ingen andre som har levert en så åpen rapport, sier Petersen. Faktisk har den per nå hatt 1200 nedlastinger. Om deres egne erfaringer fra testen er at de fant komponenter som ble ødelagt på lavt nivå og noen som tålte fire ganger mer enn forventet.

Andre prosjekter

Avslutningsvis kan vi nevne noen prosjekter de er involvert i. For det første er de deltaker i et EU-prosjekt for robust elektronikk, med blant andre Nammo og Sintef. Men vi fikk også høre om nye satellittprosjekter. For eksempel Orbitfab som Northrop Grumman og Lockheed Martin blant annet er tungt inne i. Her skal selskapets STIM377H brukes. Orbitfab er rett og slett en mindre romfarkost som skal fylle opp satellitter i bane med drivstoff (hydrazin) for at de skal kunne leve lenger.

Ellers er det mange prosjekter i rommet de er involvert i, for mange til å nevnes her, og nå. Men vi kommer helt sikkert tilbake til noen av dem etter hvert.

STIM380H

Ett av produktene som fremheves nå er STIM380H, et av de nyeste modellene i familien. Denne er pakket i en hermetisk lukket aluminiumskapsel med en glass-til-metall forseglet elektrisk mikro-d-kontakt og et lasersveiset lokk for å sikre langsiktig hermetisk drift. Alle deler er testet for fin og grov lekkasje for å samsvare med MIL-STD-883J, klasse H. På innsiden finnes 3 svært nøyaktige MEMS-gyroer, 3 akselerometre med høy stabilitet og 3 inklinometre. STIM380H beskrives som en kostnadseffektiv ITAR-fri løsning, og er å finne i satellittkonstellasjonen Blacksky.

Powered by Labrador CMS