Forsvarsteknologi:

Norsk landingssystem til Royal Navy
Glamox leverer avanserte helikopterlandingssystemer til britiske marinefartøy.
Glamox har gjennom en leveranse til den britiske marinen, bidratt til å forbedre kapasiteten til patruljefartøyene HMS Trent og HMS Spey, til å kunne lande helikoptre på bevegelige dekk under utfordrende værforhold og i mørket. Det går frem av en pressemelding fra selskapet i dag.
HMS Trent er det første fartøyet som ble utstyrt med Helicopter Visual Landing Aid System (HVLAS), et avansert lyssystem som veileder helikopterpiloter under krevende sjøforhold og nattoperasjoner. Systemet gjennomgikk grundige og vellykkede tester utenfor sørkysten av England i juli, da et Wildcat-helikopter utførte dag- og nattlandinger over flere dager. HMS Spey er neste fartøyet som skal få installert HVLAS, som for begge skip muliggjør operasjoner på dekk i samspill med helikoptre fra allierte styrker. Glamox har i tillegg levert militære navigasjonslys med nattsynkapabilitet til begge fartøyene.

HVLAS er et omfattende lyssystem som er plassert på helikopterdekk, og gir piloter visuelle signaler og informasjon under innflyvning og landing. Systemet har en stabilisert horisontlinje som viser piloten hvor horisonten er, uavhengig av skipets bevegelser. Et glidebanesignal hjelper piloten med å vurdere innflyvningsvinkelen ved hjelp av en lysstråle i tre farger, som indikerer korrekt bane, eller hvorvidt helikopteret ligger for høyt eller for lavt. Ekstra lys langs kanten på dekk og fokuserte LED-lysstriper gir nøyaktige posisjonsreferanser for piloter som bruker nattsynsbriller eller opererer under dårlig sikt. Se video her
Lyssystemet gir muligheten til å dimme eller justere lysstyrken for å sikre bedre synlighet. Dette gjør det mulig for skipet å støtte hemmelige oppdrag, operere under mørkere forhold, og tilpasse lyssettingen til operasjonelle krav fra helikoptre som tilhører andre lands militære styrker.
– At vi nå kan kontrollere lysene våre på en helt ny måte, betyr at det blir betydelig enklere for allierte nasjoner å lande sine helikoptre, sier løytnant Harry Jukes, våpeningeniøroffiser på HMS Trent, i et intervju med British Forces Broadcast Service.

Etter HMS Trents ombygging på Malta og den vellykkede testingen av systemet til sjøs, forventes fartøyet å bli sendt til Karibien, hvor det kan støtte ulike oppdrag i alt fra narkotikabekjempelse til humanitær hjelp. HMS Spey skal få installert HVLAS i Singapore under planlagt vedlikehold. Den britiske marinen har ytterligere tre Batch 2 River Class offshore-patruljefartøy som kan dra nytte av systemet.
– Dette er første gang Royal Navy-fartøy har fått ettermontert HVLAS, og vi er svært fornøyde med resultatene. Den nye teknologien utvider i stor grad patruljefartøyenes evne til å utføre helikopteroperasjoner om natten og under dårlige værforhold. Den store oppgraderingen illustrerer dessuten verdien av Defence Equipment & Support-enheten i det britiske forsvarsdepartementet, som sørger for at skipene holder seg i fronten av avansert teknologi, sier Ronny Orvik, leder for Glamox’ Defence & Security-avdeling.