Smart energi:

5 ting du bør vite om V2G

Ettersom økende krav presser elektriske nett til sine grenser, kan bil-til-nett (V2G - Vehicle to Grid) toveis lading bidra til å jevne ut toppkapasiteten.

Publisert

Apropos tidligere sak om batterilagring av energi hjemme: I et blogginnlegg fra Texas Instruments heter det at elektriske kjøretøyer (EV’er) kan være et kraftig bidrag til å levere bærekraftig strøm til elnettet.

Gjennom kjøretøy-til-nett-teknologi (V2G) kan batteristrøm fra elbiler utnyttes til å drive hjem eller dele lagret energi med strømnettet etter hvert som etterspørselen øker. Halvlederteknologi vil være avgjørende i V2G-utrullingen, og drive elektrifiseringen fremover med nye løsninger for lading og batterilagring.

Her er fem ting Texas Instruments’ eksperter mener du bør vite om V2G:

1. V2G kan lette belastningen på aldrende strømnett

«Problemet er ikke nettets totale kapasitet. Utfordringen er nettets toppkapasitet. Toppene i etterspørselen blir høyere og kommer oftere etter hvert som vi blir mer avhengige av kraft. V2G-halvlederteknologi kan bidra til å jevne ut disse toppene, noe som kan bety mindre hyppige strømbrudd og lavere totale energikostnader. En sentral del av dette er å gi folk smarte teknologier som kan gjøre det enkelt for dem å vite det optimale tidspunktet for å lade elbilene sine. Så lenge de ikke alle lader samtidig, som om kvelden når de kommer hjem fra jobb, vil nettet klare seg.»

- Henrik Mannesson, daglig leder for nettinfrastruktur

2. Toveis lading baner vei for V2G

«Toveis lading - teknologien som gjør at elektrisk strøm kan flyte i begge retninger - vil bli et allestedsnærværende trekk ved elbiler ettersom flere bilprodusenter og eiere omfavner ideen om å bruke bilbatterier som strømkilder. Kostnaden for å gå over til toveis lading er lav for elbiler, gitt at de allerede har innebygde ladere og mye av den nødvendige maskinvaren allerede montert. Toveis lading handler ikke bare om at biler returnerer strøm til nettet. Det gjør det også mulig for elbiler å gi strøm til hjemmet. Det vil være nyttig under strømbrudd, for eksempel, slik at folk kan ha en klar reserveforsyning fra elbilbatteriene sine.»

- Jason Cole, produktlinjeleder for strømsensorer

3. V2G vil trenge rask og effektiv ladeteknologi

«Evnen til elbiler til å lade opp og gi strøm raskt tilbake til nettet er nøkkelen for at V2G skal fungere. Rask lading betyr å overføre strøm effektivt fra nettet til et EV-batteri og omvendt. Det er her bredbåndsteknologi som galliumnitrid (GaN) kommer inn. GaN muliggjør høyere effekttetthet og effektivitet enn tradisjonelle silisiumbaserte halvledere for applikasjoner som overfører kraft mellom elbiler og nettet. Jo høyere effektivitet betyr at mindre energi går tapt til varme. Det sikrer at minimalt med strøm går til spille ved lading, noe som bidrar til å senke kostnadene og lette belastningen på nettet.»

- David Snook, produktlinjesjef for GaN-produkter

4. Nåværende sensorteknologi vil øke V2G-effektiviteten

«Toveis lading kan være konseptuelt enkelt, men selve prosessen krever sofistikert sensorteknologi. Sensorer må kunne måle strøm og spenning nøyaktig og pålitelig mellom elbiler og ladeinfrastrukturen. Jo bedre målingen er, desto mer effektivt kan energi overføres fra nettet til bilen og omvendt. Sensorer sammenkoblet med halvlederteknologi oppfyller ikke bare dette behovet, men håndterer også høye spenninger og minimerer elektromagnetisk stråling, noe som muliggjør ukorrupte målinger og kommunikasjon for å maksimere ladeeffektiviteten.»

- Navin Kommaraju, produktlinjeleder for porteføljer av isolert ADC og isolerte forsterkere

5. Avansert tilkobling vil hjelpe nettoperatører med å håndtere strømbelastninger

«For at V2G skal fungere i masseskala, vil det kreve robuste og fleksible tilkoblingsteknologier for å hjelpe nettoperatører med å forutse og betjene strømbehov bærekraftig, på tvers av et bredt nettverk av ladestasjoner i alle mulige steder og omgivelser. Dette vil bety innsamling og deling av store datamengder for å sikre at strøm er tilgjengelig der det er nødvendig, og informere elbileiere om det optimale tidspunktet for å lade opp eller gi strøm tilbake til nettet. Tilkoblingen må være i stand til å bygge bro over flere plattformer, koble menneske-maskin-grensesnitt til elbiler og ladestasjoner til skyen. Smarte prosessorer som kan utnytte kunstig intelligens er nøkkelen til å muliggjøre dette nivået av tilkobling. Ettersom mer data samles inn over tid, kan KI forutsi optimale ladetider og plasseringer mer nøyaktig for elbileiere, basert på nettatferd og bruksmønstre.»

- Artem Aginskiy, produktlinjesjef for Sitara MPU-prosessorer

Gjennom toveis kraftkonvertering, strøm- og spenningsføling, tilkobling og energilagring, blir forholdet mellom elbiler og nettet mer dynamisk og tilkoblet enn noen gang før. Etter hvert som flere elbiler kommer på veien, vil det være avgjørende å balansere energiforbruk og etterspørsel, og ta skritt for å øke nettets kapasitet og effektivitet gjennom innovasjoner innen halvlederteknologi.

Powered by Labrador CMS