KRONIKK

Geir Elsebutangen fra Telenor mener kraftbransjen må sjekke hvilke tjenester de bruker over kobbernettet. 31. desemeber 2022 stenges nemlig dette nettet.

Frykter at kraftbransjen ikke er forberedt på teknologiskifte

Energikonsernene som bærer av samfunnskritiske tjenester er nødt til å ta skrittet over på ny teknologi, og det haster. I år stenger Telenor ned det tradisjonelle kobbernettet som har tjent landet i mer enn 100 år. Utskiftning av kobbernettet er et at de største teknologiskiftene i Norge i nyere tid.

Publisert

Jeg frykter at kraftselskapene ikke har detaljert oversikt over egne kobbernettlinjer og hvilke tjenester som er knyttet opp mot disse. Som tidligere konsernsjef i Kragerø Energi vet jeg at kraftselskapene sitter på mange forskjellige kobberlinjer som de kanskje ikke helt vet hva brukes til. Det er sannsynlig at en del av disse betjener kritiske funksjoner som vil slutte å fungere den dagen kobbernettet stenges.

Vi i Telenor er nå i dialog med 700 selskap innen energinæringen i Norge og informerer om at de må over på annen infrastruktur for bredbånd og kommunikasjon innen utgangen av året.

Kobbernettet, som har vært livsnerven for kommunikasjon til og fra kritisk infrastruktur, er rett og slett en utrangert teknologi som er utsatt for feil, og i mange tilfeller er reservedeler ute av produksjon.

Dagens krav til opptid, hastighet og datamengde krever ny teknologi. Sensorikk, IoT og mange flere målepunkter setter helt nye krav til overføringskapasitet. Kun moderne teknologi kan tilfredsstille dette.

Vesentlig risiko

Det innebærer en risiko for enhver virksomhet å drive forretningen over kobbernettet. Derfor er det viktig at selskapene i energinæringen, som leverer samfunnskritiske tjenester, sørger for å komme over på moderne løsninger som for eksempel fiber eller 5G så fort som mulig.

Vi har god erfaring med å veilede kundene over på ny teknologi, og har hatt løpende dialog med alle våre bedriftskunder. Kundene har blitt varslet per brev, og vi tilbyr veiledning på telefon for å gi best mulig råd om overgangen til ny teknologi. Vi følger ekstra godt opp de kundene som har særlige utfordringer med å bytte ut tjenester over kobbernettet. Vi tror at energinæringen har mange av erstatningsløsningene klare, men oppfordrer likevel alle om å sikre at planer for å flytte løsningen over fra kobber til moderne teknologi er på plass. 31.12.22 er det slutt for Telenors egne sluttkunder. Innen denne datoen må nye løsninger være på plass.

Powered by Labrador CMS