Mer salg via nettet
Katalogdistributører verden over opplever økt online handel.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Etter omfattende investeringer i nettbaserte verktøy over de siste to årene, har katalogdistributørene nå begynt å merke effekten, skriver EBN.
Flere større katalogdistributører skal ha opplevd en markant økning i onlinebestillinger gjennom det siste året, og forventer å øke volumet, ettersom flere OEM-kunder og ikke minst utviklere og den slags, søker bedre måter å redusere omløpstider og forbedre effektiviteten i arbeidet.
E-handel og nettbestillinger e blitt nødvendig for å komme kundene i møte, sier markedsdirektør Steve Tsukichi hos distributørfirmaet Digi-Key Corp. i USA. Onlinebestillinger utgjør i dette selskapet, som lanserte en nettside i Japan i oktober, og som planlegger en ny i England denne måneden, mer enn 30 % av kjøpstransaksjonen. I løpet av inneværende år forventer man å øke denne andelen til 35 %.
Digi-Key er ett av mange selskaper i leverandørkjeden som ser stadig flere ordre bevege seg via nettet eller andre elektroniske handelsløsninger. For eksempel slår den siste rapporten om e-handel fra Institute for Supply Management og Forrester Research Inc. at innkjøperne trappet opp sine onlineaktiviteter spesielt i fjerde kvartal av 2002.
Ved Southwest Research Institute (SwRI), var beslutningen om å kjøpe nesten 100 % av deres komponenter via nettet et enkelt valg, ifølge EBN. Mindre sjanse for menneskelige feil, lett å sammenligne kjøp, og muligheten for å ekspedere en ordre og holde sporbarhet på hundrevis av ordre plassert ukentlig, var faktorer som fikk SwRI til å gå over til internetthandel.
Det er en så høy arbeidsflyt gjennom dette kontoret at vi ble nødt til å foreta oss noe for å gjøre det mer effektivt, sier Linda Shipp hos SwRI, som forøvrig er en " nonprofit" organisasjon for forskning og utvikling innen teknikk og fysikk i San Antonio, Texas.
Det er investert mye tid og penger i bedre nettløsninger, men et par ting volder ennå problemer; spesielt betalingalternativer og mer kompliserte produksjonsordre, som typisk krever forhandlinger, planlegging eller spesiell sammensetning. Dette holder igjen mange kunder, heter det.
Veronika O'Dor er innkjøper hos den mellomstore (USD 75 millioner omsetning) kontraktsprodusenten Smtek International Inc.i California, og er en av dem som ønsker å bestille varer på nettet for å oppnå hurtigere innkjøpsrutiner. Men SMtek vil ikke tillate sin innkjøpsavdeling å bruke kredittkort, som er den vanligste betalingsmåten som katalogdistributørene tilbyr.
Bestilling via nettet funker bra hvis du kan betale med et kort, kommenterer hun overfor EBN. Men istedet må hun utforske produktinformasjon og sjekke komponenttilgjengelighet selv, for deretter å utstede en manuell innkjøpsordre til f.eks. Digi-Key.
Selv om noen atalogdistributører fortsatt tilbyr vanlige fakturaer, synes det som om det fremdeles er knyttet mange ekstrautgifter, kombinert med vanskelige reguleringer, til andre betalingsmåter enn kredittkort. Men ting er på gang.
En distributør som Newark tilbyr kundene å kjøpe komponenter på sin Website electronics funds transfer (EFT), med faste termer, uten bruk av kredittkort, samt EDI (elektronisk dokumentutveksling) fakturering.
Store kunder, som Motorola, vil ikke at deres ansatte skal bruke kredittkort, kommenterer en talsmann for Newark. De bruker EFT istedet. Du kan bestille fra vår nettside og e-handelskonto, men du vil fremdeles få regningen i posten, fremholder han. Andre betydelige kunder, som General Electric Co., har gått helt bort fra papirfakturaer, og aksepterer ikke annet enn faktura via EDI.