Undersøkelse:

Design og ubeskjedenhet gir vekst
Avslører vekstvinnernes hemmeligheter: – Du må tørre å si at du er best.
En ny studie fra DOGA trekker en rød tråd gjennom suksesshistoriene til 16 av Norges råeste vekstselskaper.
– Vi trenger gasellene og enhjørningene våre. 47 prosent av jobbveksten i privat sektor skjer i to prosent av bedriftene. Disse skal vi både heie fram og lære av. Nå har vi kikket i kortene til 16 av de mest spennende virksomhetene vi har i Norge, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA).

Onsdag denne uken lanserte DOGA studien «Design som vekstdriver» foran en stappfull sal av gründere, designere og næringslivsfolk. Dybdestudien er et samarbeid mellom DOGA og NoA Ignite. Den analyserer norske virksomheter som har levert uvanlig sterk vekst de siste årene, fra lovende oppstartsbedrifter til etablerte aktører med flere tiår på baken.
– Vi viser hvordan norske vekstselskaper lykkes med å vokse raskt, lønnsomt og varig. De har en salgsdrevet kultur, henter innsikt fra eksperter fra start og bruker design strategisk fra dag én – i toppledelse, produktutvikling, merkevarebygging og kundeopplevelse. De beste bruker design som motor, ikke kosmetikk, sier Hjemdal.
Last ned studien «Design som vekstdriver» her.
Presentasjonen kan du se her.
Design ligger til grunn for alt
Én av virksomhetene som har deltatt i studien er Vestre. Den norske møbelprodusenten har etablert seg som en ledende leverandør av gode byromopplevelser verden over. Administrerende direktør Bjørn Fjellstad er klar på hva som skal til for at norske virksomheter skal lykkes globalt.

– Du må tørre å si at dette her, det er vi best i verden på. Samtidig må du sikre at du leverer dette løftet til kundene, fastslår han.
Hos Vestre er design kjernen i alt de gjør. Selskapet samarbeider tett med anerkjente designere, og kontrollerer nesten hele verdikjeden. På Magnor har selskapet bygget The Plus, som ofte blir kalt verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk.
– Tro på deg selv, men ikke vær naiv
Vestre har mer enn doblet omsetningen mellom 2023 og 2024. Nesten all veksten kommer fra eksport, og nå satser Vestre tungt på det amerikanske markedet. Her har Fjellstad lært noen viktige lekser gjennom prøving og feiling.
– Det er naivt å tro at alt som fungerer hjemme, fungerer ute. Du må tro på produktene dine, men tilpasse deg – helt ned til detaljer som måleenheter, materialpreferanser og hvor tett folk liker å sitte. Det handler om å lære å kjenne brukerne dine, sier Fjellstad.
Fire kjennetegn går igjen
I studien har 16 norske vekstselskaper blitt intervjuet for å forstå hvordan design bidrar til vekst og verdiskaping. Studien viser at vekstselskapene bruker design som en strategisk motor.
Det er særlig fire hovedprinsipper som gjør at vekstselskapene lykkes:
- Brukersentrert: Innsikt og tett samarbeid med ekspertbrukere og nøkkelkunder ligger i kjernen av utviklingsarbeidet.
- Tverrfaglig: Design er forankret i toppledelsen og fungerer som et felles språk på tvers av fag og verdikjeder.
- Iterativt: Selskapene bygger og lærer parallelt – de tester uferdige prototyper, lærer raskt og justerer fortløpende.
- Helhetlig: Design former alt fra produkt og tjenester til kultur, merkevare og samfunnsansvar. Dette gir tydelig identitet og sømløse kundeopplevelser på tvers av kanaler.