Oslo Battery Days

Kraftig tilbake - med suksess

Erik Hagelien, Schive AS og Shmuel De-Leon, Shmuel De-Leon Energy, kan glede seg over rekordstor deltakelse på Oslo Battery Days på Grand Hotel i Oslo som avsluttes i dag.

Batterikonferansen «Oslo Battery Days» avslutter i dag sin todagers-konferanse. Interessen er naturlig nok stor når det gjelder batterier, og denne gang fikk arrangøren 156 påmeldte deltakere – som defintivt er rekord, etter å vært arrangert fire ganger.

Publisert Sist oppdatert

Vi var til stede i går på åpningsdagen og fikk merke stemningen og interessen. Konferansen er satt sammen av batteriguru Shmuel De-Leon, Shmuel De-Leon Energy, i samarbeid med Schive AS ved Erik Hagelien. Her var det både nyheter og innsikt som ble presentert.

Tesla endrer formfaktor

Shmuel De-Leon åpnet med en markedsoversikt der det kom fram at både Covid og varmebølgen nå har ført til redusert produksjon av batterier, en mangel han tror vil vare i 2-3 år til, før produsentene er i full produksjon. Noe som faktisk kan bidra til lettelse i forsyningskjeden er at Tesla lager en ny versjon og formfaktor for sine batterier. Formfaktoren heter 46800 og kjennetegnes blant annet ved at den har færre celler i pakken. – Når Tesla lager en ny versjon kan mye frigjøres i markedet, sa De-Leon blant annet.

Freyr

En av grunnleggerne og CEO i Freyr Battery, Tom Einar Jensen, kunne informere om at markedet og andre globale problemer har påvirket fremdriften. Men like fullt fortsetter satsingen i stor skala. Han poengterte også at det er viktig å knytte til seg partnere. – Det er vanskelig å bygge noe stort alene, sa han blant annet. Jensen presiserte også at resirkulering er en viktig del av strategien til selskapet. Kapasitetsmålet for fabrikkene (Mo i Rana, Wasa i Finland og USA), er fabrikker på 200 GWh innen 2030. Grunnen til at målet ikke er mer «hårete» er at de også må sørge for å ha en bærekraftig produksjon.

Morrow

Rahul Fotedar

Rahul Fotedar, teknisk direktør i Morrow Batteries, snakket om materialer og teknologier, og ikke minst en ny teknologi som de nå jobber med. LNMO-X (Litium mangan nikkeloksid) har egenskaper som etterlyses i dag, nemlig tåle flere ladesykler, er koboltfri og med lavt innhold av nikkel og litium, og endelig, kan lades raskt ved lave temperaturer. – Denne fungerer godt helt ned til -30°C, sa han.

Dette er bare en ørliten smakebit på det vi fikk med oss fra konferansen. Mer i Elektronikk nr 9, og mer vil også komme her på elektronikknett.no.

Powered by Labrador CMS