Autonome skip:

Maskinsjefens oppgaver kan gjøres fra land

Kongsberg Maritime har fått Approval of Principe fra DNV som gjør det mulig å overføre nøkkelroller fra et skip til et landbasert kontrollsenter.

Publisert

Godkjenningen vil gjøre det mulig for maskinsjefen å sitte på land i et fjernoperasjonssenter (ROC), i stedet for om bord i skipet, heter det i en pressemelding fra Kongsberg Maritime.

Dette markerer ifølge selskapet et betydelig skritt mot ubemannede skip og fartøy. Godkjenningen er gitt på Yara Birkeland, samt to ASKO-fartøy, MS Marit og MS Therese. Fra arbeidsstasjonen på land i Horten kan maskinsjefen overvåke og kontrollere flere systemer ombord, blant annet Power Management System, ballastvannsystem og dekksmaskineri på disse tre skipene.

Full godkjenning for det som kalles "Chief-to-Shore"-funksjonalitet forventes å bli gitt senere i år, etter en periode med testing, overvåket av DNV og Sjøfartsdirektoratet. Ubemannede skip er et skritt som kan bidra til å møte mangelen på sjøfolk i hele den maritime bransjen, samt gjøre driften sikrere og mer effektiv.

– Reisen mot autonome skip består av flere trinn. For å komme dit må vi bevise funksjonalitet og verdien i hvert skritt før man går videre. Maskinsjefer i dag overvåker allerede automasjons- og kontrollsystemer om bord i skipene. Ved å flytte denne funksjonen til et landbasert ROC, vil personen nå kontrollere systemer på tvers av tre fartøy, i stedet for ett, sier Pål André Eriksen, Kongsberg Maritime, SVP Remote & Autonomous Solutions.

Snart står kanskje både kapteinens og maskinsjefens stol tom.

– Dette er et betydelig steg for oss, og vi er glade for å ha fått Approval of Principle fra DNV. Vi har samarbeidet tett med Yara, ASKO, DNV og Sjøfartsdirektoratet, for at denne funksjonaliteten skal kunne byttes fra skip til land, og vi ser frem til test-perioden, fortsetter Eriksen.

– Det å utvikle nye fartøysystemer som vil støtte autonome og fjernbetjening av skip er en utfordrende oppgave, og vi er glade for at Kongsberg Maritime har bestemt seg for å slå seg sammen med DNV for å sikre at sikkerheten til den nye løsningen er grundig verifisert, sier DNV Head of Section Digital Ship Systems, Jarle Coll Blomhoff.

Dette er et første naturlig steg på veien til autonome skip, ettersom ingeniørfunksjonene ombord på fartøyet på mange måter allerede er automatisert. Eriksen tror dette er et viktig skritt for Kongsberg Maritimes autonome reise. Men dette er også en teknologi som kan bidra til en sikrere og mer effektivt verdensflåten ved å tilby ekstern støtte for vedlikehold, feilsøking samt ekspertise på alternative drivstoff som kan være vanskelig å få ombord på hvert fartøy.

Yara Birkeland er ett av skipene som skal testes med "Chief to shore" løsningen.

Testingen vil bli utført i sommer og vil involvere en tekniker som skal administrere flere oppgaver på tre fartøyer, alle fjernstyrt fra land. Fra ROC-senteret i Horten vil en «aggregert visning» av de tre fartøyene være synlig til enhver tid, og dersom det oppstår et problem eller en situasjon, vil systemet gi varsler til operatøren. Kaptein og styrmann forblir på skipet gjennom testene, og i kontakt gjennom radio og CCTV tilkoblinger, inntil full godkjenning er gitt.

Under kvalifiseringsprosessen vil Kongsberg Maritime følge DNVs klasseretningslinjer for Autonome og fjernstyrte skip (DNV-CG-0294) og fjernteknikkovervåking og kontrollsystemer (REMC), før full godkjenning gis.

ROC i Horten drives av Massterly, et samarbeid mellom Kongsberg Maritime og Wilhelmsen. Det er et kontrollsenter der skipene som inngår i Massterlys portefølje overvåkes. Dette betyr alt fra navigering og operasjoner til vedlikeholdsstyring, og sikkerhetskontroll.

Godkjenningen er gitt på Yara Birkeland, samt to ASKO-fartøy, MS Marit (bildet) og MS Therese. Fra arbeidsstasjonen på land i Horten kan maskinsjefen overvåke og kontrollere flere systemer ombord, blant annet Power Management System, ballastvannsystem og dekksmaskineri på disse tre skipene.

 

Powered by Labrador CMS