Distribusjon:

Brenner for elektronikkindustrien
Etter et halvt år i sjefsstolen har Jan Erik Engemoen funnet seg til rette med nye oppgaver og utfordringer hos Arrow Norway.
– Her er et miljø som fokuserer på det markedet jeg brenner for; nemlig elektronikkindustrien. Det er viktig. Samtidig kjenner jeg jo de fleste som jobber her, kulturen og leverandørene – det er en stor fordel, sier Engemoen, som kommer fra jobben som daglig leder i Acte Norway. Men som antydet har han en lang historie i Arrow før det igjen.
Gjøre konkurransedyktig
Et annet viktig poeng er å jobbe for å være konkurransedyktig internasjonalt. – Vi skal være med OEM-kundene fra A til Å, det betyr også at vi kan følge dem fra prototyp til volumproduksjon verden rundt, uansett hvor de produserer, og fortsatt kunne tilby god teknisk støtte, sier Engemoen.
– På den måten kan vi også bidra til å sikre at OEMene blir konkurransedyktig globalt, understreker han.
Lokal tilnærming
– Derfor er det så viktig å ha lokale kontor. Å kunne tilpasse seg til lokale markeder, selv om vi er et stort konsern, fortsetter han. – Det har vært en suksessoppskrift, ikke minst når det gjelder teknisk støtte, sier Engemoen, som nettopp har ansatt en nye FAE (feltapplikasjonsingeniør) for å styrke kundestøtten. – Vi satser også videre på det kommersielle aspektet, og bygger inn stadig nye tjenester som forenkler prosessen fra ordre til produksjon, fremholder han.
Skreddersøm
For eksempel er et godt forecast-system viktig for kundene, ikke minst for å kunne redusere risiko. – Det handler i stor grad om partnerskap. Vi jobber med å finne løsninger som er skreddersydd for den enkelte kunden, for eksempel når det gjelder logistikk både for sluttkunde og kontraktsprodusent, sier Engemoen, som også peker på de ryddige juridiske kontraktene man har fått på plass, og som gjør ting litt enklere (og tryggere).
Teknisk oppdatering
Da vi møter Engemoen er han nettopp kommet hjem fra Arrows store tekniske konferanse i Praha, Arrow Centralized Training 2025, der over 1.000 FAEer og annet nøkkelpersonell hadde samlet seg for tekniske oppdateringer, kursing og hands-on på de nyeste produktene, og ikke minst å møte leverandørene. – Det var hektisk og spennende, medgir Engemoen, som mener man ikke kan undervurdere det å bygge personlige relasjoner med leverandørene, som med kundene. Da er fysiske møter uvurderlige.
Bredspektret på nett
– I tillegg til lokal representasjon, tilbyr vi selvsagt også flere gode nettløsninger, slik som MyArrow. Der kan man også trekke inn andre ressurser, som Arrow-selskapet Silicon Experts, som kan tilby dypere analyser av behov, komponenter, livssyklus og tilgjengelighet. Det ligger mye kunnsnkap i denne løsningen. Nå omfatter den også toll, og snart CO2-informasjon, forteller Engemoen.
Oppstarter lykkes
–Inntrykket mitt er at flere oppstartsbedrifter lykkes, både lokalt og internasjonalt, sier Engemoen. Bedre tilgang til penger og nettverk er én ting, men kanskje det også er litt mer vilje bak nyskapningene, undrer han.
– Vi ser også at Innovasjon Norge virker mer fremoverlent, samtidig som vi har fått gode inkubatormiljøer, som f.eks. Startuplab, fremholder han.
Arrow har selv startet et europeisk initiativ for å hjelpe gründere å få tilgang til ressurser.
Utfordringer
Mens mange spår en flat utvikling i komponentmarkedet, advarer andre om at man kan gå inn i en tid med visse utfordringer når det gjelder leveranser. Engemoen oppfordrer til å inngå langsiktige avtaler. – I dag ser vi typiske leveringstider på 8 – 12 uker. Fortsatt ligger det mye på lager, både hos leverandører og kunder. Men vi begynner å merke en liten økning på enkelte serier, sier han.
Forsinket kapasitetsbygging
– Utfordringen ligger i at det tar tid å klargjøre produksjon av nye silisiumskiver – typisk 35 uker. Når lagrene av silisiumskiver begynner å tynnes, blir langsiktige avtaler desto viktigere, sier Engemoen, som oppfordrer folk til å benytte muligheten nå. Og man trenger ikke være bekymret for å bli bondefanget av litt for optimistiske prognoser: – Man har fortsatt fleksibilitet når det gjelder å ta ut varer. Det vil fortsatt være mulig å avbestille innenfor visse vinduer, i verste fall.
Seminarer (og båttur)
I juni kunne Arrow invitere til sitt tradisjonelle seminar og båttur, noe som viste seg å være like populært som alltid – ja, faktisk med rekorddeltagelse. Engemoens inntrykk er at folk kommer for å lære, ikke bare for en «gratis lunsj» eller sosialt samvær.
– Arrow-seminarene er en grunnpillar i vår kundebehandling. Vi hører ofte en «look to Norway» for å vise hvor bra det KAN gjøres, ler han.
I år ble det litt ekstra feiring, ettersom Arrow kunne feire sitt 90-årsjubileum samtidig!