Kabelsystemer:

I Stockholms skjærgård er allerede verdens første elektriske hydrofoilbåt som kan ta passasjerer, i fast rutetrafikk. Kabelmattene i fartøyet er skreddersydd av Akkodis Sweden Electrical Solutions.

Fra Saltkråkan til Kenya

Kabelmatter, eller kablage som svenskene kaller det, er blitt en stadig viktigere del av mange fremkomstmidler i takt med elektrifiseringen. Både når det gjelder vekt, kostnad, kvalitet og produserbarhet.

Publisert Sist oppdatert

I Stockholms skjærgård er allerede verdens første elektriske hydrofoilbåt som kan ta passasjerer, i fast rutetrafikk. Produsenten Candela lager også mindre versjoner for privatmarkedet.

Kritisk design

Johan Bergstrøm, COO, Akkodis Sweden Electrical Solutions.

For å spare vekt og materialkostnader var design og produksjon av kabelsystemene i fartøyene kritisk, spesielt med tanke på sistnevnte, der kabelmattene også skulle masseproduseres. Daycruiseren Candela C-8 som ble lansert for 3-4 år siden, er et godt eksempel på det. Bak disse løsningene står svenske Akkodis Sweden Electrical Solutions, tidligere Incontext AB som ble et datterselskap av Akkodis i 2019.

Alt som rører seg

Avdelingen har også vært sentral i et annet svensk firma som lager elektriske fritidsbåter, X Shore. Båter utgjør riktignok bare en del av alt Akkodis driver med. – I praksis lager vi systemer for alt som rører seg, sier COO Johan Bergstrøm. – Fra jeg begynte her for over ti år siden har vi jobbet med mye forskjellig: Tunge kjøretøy, lastebiler, fritidsbåter og større fartøy, samt militært utstyr, forteller han.

Strukturerte designet

Til den elektriske fritidsbåten C-8 har Akkodis designet og utviklet et lettvekts marint kabelsystem som lar seg masseprodusere.

Candela C-8 kan imidlertid være et godt eksempel på hvordan avdelingen jobber. – De kom til oss fordi de trengte hjelp til å utforme det elektriske systemet. Og da kom de med skisser og tegninger på forskjellige formater, forteller Bergstrøm. – Vi samlet og strukturerte all relevant informasjon, og forsøkte i størst mulig grad å standardisere kabeltyper og kontakter. Et poeng var også at alle komponentene måtte ha marin godkjenning.

Masseproduseres

– I tillegg måtte den endelige løsningen kunne masseproduseres, i stedet for at man som sedvanlig i båter bruker elektrikere til å trekke ledninger, forklarer Bergstrøm. – Dermed utviklet vi 3D-modeller, laget skjemategninger og gjorde komponentvalg i samarbeid med Candela, fremholder han.

Dokumentasjon

Før kabelmattene ble satt i produksjon laget man prototyper for å teste ut funksjonaliteten. Akkodis var også behjelpelig med å sende ut prisforespørsler (RFQ) til ulike leverandører, og i tillegg sjekke tilbakemeldingene. Det var mange toleranser og detaljer som måtte sjekkes. – Vi kunne i stor grad bruke erfaringene våre fra kjøretøy, og oversette dem til marine forhold sier Bergstrøm. – Med større båter, slik som P-12, blir det ekstra viktig med dokumentasjon og samsvar med standarder, understreker han.

en svensk gründer fikk idéen til en elektrisk motorsykkel, etablerte Roam Electric og reiste til Kenya og bygget fabrikk.

Roam

Av de mer uvanlige prosjektene i det siste må vi nevne utvikling av kabelsystemer el-motorsykler – produsert i Afrika. I det afrikanske markedet blir motorsykler brukt til å levere alt mulig, fra varer til mat og folk. Men det er jo både bråkete og forurensende. Så en svensk gründer fikk idéen til en elektrisk motorsykkel, etablerte Roam Electric og reiste til Kenya og bygget fabrikk.

Utfordringer

– Gründeren ønsket lokal produksjon i Kenya. Men det følger gjerne noen utfordringer med produksjon, og mye av komponentene var av variabel kvalitet, forteller CTO i Akkodis Sweden Electrical Solutions, Tim Beghin. – Vi fikk kontakt med dem, og så umiddelbart forbedringsmuligheter, både når det gjaldt design, komponentvalg og produksjonsprosesser, fremholder han.

Tim Beghin, CTO, Akkodis Sweden Electrical Solutions.

Design for produksjon

– Hvis man tar hensyn til DFM tidlig i prosessen, blir produktet enklere å produsere, og man oppnår bedre kvalitet. I dette tilfellet ønsker man jo kontinuerlig drift – motorsyklene leies ut hele dagen, og er bare innom basen for å bytte batterier. Det kan være varmt, vått og støvete og dårlige veier, så løsningen må være robust, sier Beghin. – Vi så også at rutiner kunne forbedres overfor underleverandørene, supplerer Bergstrøm. – Da trengs også kunnskap om produksjon.

Beste praksis

Sammen med Akkodis utviklet Roam bedre metoder og løsninger for å sette sammen produktene, blant annet basert på «beste praksis» fra erfaringene fra kjøretøy. I tillegg fikk man frem et design som åpner for modifikasjoner, slik som tak, bagasjebærer, lykter osv. – Dette har også betydning for det elektriske, ettersom folk gjerne vil bruke strømmen til andre ting også, uten at det var tiltenkt opprinnelig, bemerker Beghin.

Mer komplekst

– Generelt ser vi at kabelmatter, eller harness, blir viktigere i takt med elektrifiseringen. Strømmene blir høyere, kablene tykkere og skal gjerne kobles til batterier. I tillegg kommer gjerne Ethernet-kabler og sensorer som et tillegg i moderne løsninger. Hvordan skal man installere alt dette, spør Bergstrøm retorisk. – Høyspente og lavspente kabler skal sameksistere med databusser, og gjør design og installasjon viktigere enn før, påpeker han.

– Tidligere ble kanskje ikke kabeldesignet møtt med tilstrekkelig «respekt» i designfasen. Det har endret seg betydelig, avslutter Bergstrøm.

Riktig design og produksjon av kabelmatter har fått større betydning i takt med elektrifiseringen av mobile enheter. Også her er «design for produksjon» et essensielt begrep, ifølge Johan Bergstrøm hos Akkodis.
Fordelen med å kjøre på hydrofoiler, eller «vinger» under vannet, er en ekstrem reduksjon i friksjon, og dermed langt høyere energieffektivitet – og ikke minst fart – enn tradisjonelle båter. Med tanke på energisparing og ladetid kan det være godt nytt for driftskostnadene. Konseptet P-12 fra Candela skal nå være interessant for flere strekninger i Norge, ifølge selskapet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS