Til venstre hva ADAS-systemet ser og til høyre, fra virkeligheten.

Gir dybdesyn i førerstøttesystem

3D-spesialisten Light utnytter Cadence Tensilica Vision Q7 DSP for bedre dybdeoppfattelse i neste generasjon ADAS-systemer – gir 10 ganger bedre ytelse enn en firekjerners CPU.

Publisert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Light og Cadence Design Systems kunngjorde nettopp at Light har tatt i bruk Cadence Tensilica Vision Q7 DSP for i deres Light Clarity Depth Perception Platform, som skal gi høyoppløselig dybdeoppfattelse på lang avstand ved hjelp av industristandard kamera, blant annet for bruk i førerstøttesystemer (ADAS). Lights løsning skal gjøre maskiner i stand til å se bedre enn mennesker ved å bruke to eller flere kamera, nyutviklede kalibreringsmetoder og unik signalprosessering for å gi god dybdekvalitet i hele kameraets synsfelt.

Ved å integrere Tensilica-DSPen i Lights løsning skal man oppnå hele 10 ganger raskere prosessering av målt dybde, sammenlignet med en firekjerners CPU, og samtidig forbedre sanntidsnøyaktighet og pålitelighet, skriver selskapene i en felles pressemelding.

Den konfigurerbare og utvidbare Vision Q7 DSPen er støtte av en rekke optimaliserte maskinsynbiblioteker, ekstra akseleratorer og verktøykjeder som skal kunne håndtere disse arbeidsoppgavene effektivt. Light implementerte sine egenutviklede multi-syn dybdeoppfattelsesalgoritmer via kundespesifiserte instruksjoner ved hjelp av Tensilica Instruction Extension (TIE) språk, noe som ifølge selskapene ga en ekstra ytelsesforbedring på 4 ganger, med 3 ganger mindre areal og strømforbruk. – Lights løsning gjør maskiner i stand til å se bedre enn mennesker, og en essensiel del av dette er å kunne prosessere informasjonen raskt nok til at maskinen blir i stand til å reagere på sine omgivelser, uttaler Dave Grannan, CEO i Light.

Powered by Labrador CMS