Treningsprosjekt med trippel effekt

Da teknologiselskapet Zolve tok i bruk den norskutviklede treningsappen Myworkout, ble de svært overrasket over resultatet.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er veldig positivt overrasket, forteller Robert Gätzschmann, daglig leder og «Senior Zolver» i trondheimsbedriften Zolve AS.

– Ja, det har blitt en skikkelig «snakkis», utfyller Peter Uran. Uran er såkalt Embedded Systems Zolver i Zolve, og en av initiativtakerne bak det interne treningsprosjektet som selskapet dro i gang før jul. Etter mange måneder på hjemmekontor, ønsket Uran og Gätzschmann å dra i gang et lite prosjekt for kollegaene sine. Noe som ville gi dem bedre fysisk helse og livskvalitet, samt skape litt trivsel og overskudd i hverdagen.

Stillesittende

– Vi har jo en ganske stillesittende jobb. Og hjemmekontor og korona har ikke akkurat bidratt til å gjøre noe med det. Det er snarere motsatt. Mange beveger seg enda mindre enn før, forklarer Gätzschmann. – Så et par av oss på kontoret, som er litt opptatt av trening og fysisk aktivitet, ønsket å finne på noe som kunne motivere kollegaene våre til å komme litt i gang igjen, smiler Uran.

Den viktige hverdagsmosjonen

Som teknologer flest gikk Zolve systematisk til verks. – Det blir ofte slik at trening i regi av arbeidsgivere kun premierer de som allerede er aktive. Altså de som trener en del fra før. Men for oss var det viktig å engasjere alle. Uansett utgangspunkt, forteller Gätzschmann.

Den første ideen var å ta utgangspunkt i reiseveien til og fra jobb. Det ville jo inkludere alle. Men hvordan kunne de motivere kollegaene sine til å ta beina eller sykkelen fatt – fremfor bil eller buss? – Vi vurderte å bruke Statens kjøregodtgjørelse, forteller Uran, men slo det fra oss. Det er neppe penger som motiverer våre kollegaer til å bli mer aktive, fortsetter han.

MyWorkOut-appen er tilpasset den enkeltes nivå, men har samtidig et sosialt aspekt.

Smart, norsk treningsapp

Etter litt research og noen telefonsamtaler, kom Gatzschmann over treningsappen Myworkout – en norskutviklet app som spesialiserer seg på trening for ansatte i små og store bedrifter.

– Myworkout føltes veldig riktig. Miljøet og selskapet sitter i Trondheim, som oss, og har en «folk flest» og forskningsbasert tilnærming til trening. De baserer seg på 25 års forskning fra NTNU, og premierer alle former for aktivitet. I ulik grad selvfølgelig, forteller Gätzschmann.

Individuelt tilpasset

– Det som er kult, er at det er tilpasset den enkelte, forklarer Uran. Men samtidig har konseptet og appen et sosialt aspekt. Det tiltalte oss, fortsetter han. Målet med Myworkout er ikke å bli best mulig trent på kortest mulig tid, men å sette den viktige hverdagsmosjonen litt i system. I tillegg til å gi persontilpassede treningstips, viser appen konkret, målbar effekt. Det passet Zolverne godt.

Zolve-gjengen ønsket å dra i gang en aktivitet som ville gi dem bedre fysisk helse og livskvalitet, samt skape litt trivsel og overskudd i hverdagen.

Konkurranse

– Vi valgte å kicke i gang treningen med en konkurranse. Vi definerte noen jevngode lag, og satte av fire uker. Resten løste seg av seg selv, sier Gätzschmann.

Resultatene lot ikke vente på seg. – Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra kollegaene våre. Myworkout-appen har en funksjon som gjør at man kan estimere sin biologiske alder, og flere av «seniorene» på huset har gitt seg i kast med å redusere sin biologiske alder ned til 20-årene, forteller Uran.

– Og konkurranseinstinktet ble tydeligvis trigget. For eksempel så «måtte» bare Amund – en god kollega av oss – opp av sengen en sen søndagskveld for å sanke inn noen flere treningspoeng. Laget hans lå nemlig ett poeng bak det ledende laget, og poengene nullstilles hver uke, ler Gätzschmann.

Trening, teambuilding og trivsel

I forbindelse med treningsprosjektet tok Zolve kontakt med Trimtex for å få designet eget treningstøy til alle som deltok i satsningen. Eventuelle samboere og partnere, fikk også sponset treningsklær av Zolve.

– Vi synes det er viktig å ta vare på de ansatte, samt legge til rette for god helse og litt aktivitet i hverdagen, forteller Gätzschmann. – De ansatte har respondert veldig positivt, fortsetter han. I tillegg til mer aktivitet og trening, som er en bonus i seg selv for den enkelte, fikk vi teambuilding og trivsel med på «kjøpet».

Donerer premien

Hver gang en konkurranse er over, donerer Zolve 10 øre for hvert poeng som er samlet, til et veldedig formål. Det er det vinnende laget som får bestemme hvem pengene skal doneres til. Før jul ble konkurransepoengpengene donert til Kreftforeningen. Donasjonen i forbindelse med den nye konkurransen, som allerede er i gang, skal gå til Mental Helse.

Powered by Labrador CMS