Ekstremværet Amy:

Ny teknologi sikret mobildekning
Da ekstremværet Amy slo ut mobilnettet på Tolga og i Eidsvåg, sørget Norsk Folkehjelp og Telia for rask gjenoppretting av dekning med mobile basestasjoner. Fremover skal Telia styrke beredskapen i Norge med denne teknologien.
Under ekstremværet Amy i helgen rykket mannskaper fra Norsk Folkehjelp ut i samarbeid med Telia for å gjenopprette mobildekning i hardt rammede områder. Strømbrudd som følge av ekstremværet førte gradvis til at mobilnettet falt ut. Mobile basestasjoner ble derfor satt opp på Tolga i Innlandet og i Eidsvåg i Møre og Romsdal.
– Vi ankom Tolga Omsorgstun natt til søndag, og satte umiddelbart opp Telias mobile basestasjon og koblet den til satellittforbindelsen som er på kjøretøyet vårt, forteller Harald Wisløff, operativ leder i Norsk Folkehjelp Follo. – Ansatte ved omsorgstunet og innbyggere innenfor en radius på rundt én kilometer fikk dermed igjen mobildekning – samtidig som helsesystemene kom tilbake.
Med mobildekningen tilbake fikk de ansatte også varslet videre til kommunen, etter å ha vært uten kommunikasjon i flere timer. I Eidsvåg sørget Norsk Folkehjelp Nesset etter bistandsanmodning fra Molde kommune for å gjenopprette mobildekningen i store deler av tettstedet med samme løsning. Det gjorde det mulig for kommunale institusjoner å kommunisere og for innbyggerne å ha kontakt med nødetatene – uavhengig av mobiloperatør.

– I vårt værutsatte og langstrakte land trenger vi løsninger som raskt kan gi mobildekning i utsatte områder. Våre mobile basestasjoner er opprinnelig testet og utviklet sammen med Forsvaret, og vi synes det er veldig spennende at Norsk Folkehjelp nå bruker dette i sitt viktige arbeid, sier Lena Lundgreen, leder for bedriftsmarkedet i Telia Norge.
– Stor nytteverdi
Telias samarbeid med Norsk Folkehjelp knyttet til mobile basestasjoner har pågått siden sommeren 2023. Basestasjonene er montert på Norsk Folkehjelps kjøretøy, som er utstyrt med store batteribanker og aggregater, og kan settes opp hvor som helst og kobles direkte til Telias kjernenett via lavbanesatellitter.
– Bruken av mobile basestasjoner under naturhendelser og søk- og redningsoppdrag har vist seg å være svært nyttig, og vi har et veldig godt samarbeid med Telia, sier Kristoffer Christiansen i Norsk Folkehjelp Nesset, som har vært med prosjektet siden start. – Systemet har vært i bruk ved flere aksjoner, men under Amy fikk vi virkelig bevist hvor stor nytteverdi slike mobile basestasjoner har.
Det finnes i dag bare et mindre antall mobile basestasjoner fra Telia, men selskapet vil fremover intensivere arbeidet med å bygge slike basestasjoner. Disse skal bli en del av beredskapen og rulle rundt i Norge.
– Dette er et helt sentralt beredskapsverktøy for kommuner og andre aktører, som vi har stor tro på, sier Lundgreen. – Norsk Folkehjelps bruk under Amy understreker hvor effektive de mobile basestasjonene er i møte med ekstremvær.
Mobilnettet holdt stand under Amy
Telias mobilnett fungerte godt under ekstremværet Amy. Det store flertallet av selskapets basestasjoner var i normal drift gjennom hele perioden. Samtidig var det flere områder i Sør-Norge som opplevde lokale utfall hovedsakelig som følge av strømbrudd. Spesielt hardt rammet var sørlige deler av Trøndelag og nord i Innlandet.
– Etter hvert som strømmen har blitt gjenopprettet i ulike områder, har stadig flere berørte basestasjoner kommet tilbake i normal drift. Det meste er nå tilbake til normalen. Vi har hatt veldig god og tett dialog med relevante myndigheter, våre entreprenører og kraftselskapene underveis, sier Lundgreen. – Så jobber vi kontinuerlig for å gjøre mobilnettet vårt enda mer robust, slik at kundene våre kan føle seg trygge.