Adeptor:

Test og måleavdelingen er blitt værende i Oslo, men har ifølge Dag Ivar Roald gitt effekt også for de andre produktområdene til Adeptor. Første kvartal i år var særdeles bra.

– Vanskelig, men gøy!

Adeptor satser på et produktspekter som krever litt mer av deres selgere – som må være like mye fageksperter som selgere. Konseptet har gitt gode resultater – også innen test & måling.

Publisert

Adeptor har en lang historie innen salg av industrielle produkter, med en kjerne fra bl.a. tidligere Profitek. Opprinnelig jobbet de med industriell IT og nødkommunikasjon, samt Ex-utstyr, og utvidet etterhvert med belysnings- og automatiseringsprodukter. Fra 2015 er bedriften i hovedsak familieeid gjennom Holmefjord-gruppen, og har bygget opp en sterk virksomhet med base i Bergen.

Klare for mer

– Vi utviklet en modell som viste seg å fungere godt, sier daglig leder Dag Ivar Roald. – Samtidig begynte vi å tenke høyt i styret i 2020: - Hva nå? Vi merket at vi var klare for mer, forteller han. Spørsmålet var om man skulle vokse organisk eller kjøpe seg opp. Begge deler ville være utfordrende.

Perfekt match

Derfor ble det satt en rekke kriterier for et eventuelt oppkjøp. Man ville fokusere på kompetansekrevende nisjer med høy verdiskapning – og som ikke var for lik eksisterende virksomheter. – Da vi kom i dialog med Nortelco-gruppen opplevde vi at Nortelco Electronics ville være en perfekt match, med måleteknikk, automatisering og EMC-produkter, fremholder Roald.

Krevende

– Avansert test og måling, og ikke minst FoU-markedene har alltid virket fascinerende som satsingsområde, men det ville være krevende å starte fra null. Videre så vi at Nortelco Electronics hadde mye – inkludert automatisering – som kunne gå rett inn i sortimentet vårt, inkludert feltbusser. Det fikk vi «på kjøpet», selv om det var test og måling som i utgangspunktet var mest interessant for oss, sier Roald. – I sum et rent Kinder-egg!

Adeptor AS

Adeptor har tradisjonelt vært store på industriell automatisering, telekom og belysning, mens tidligere Nortelco Electronics kom inn med Test og måling, automatisering og industriell IT. Det ble både en utvidelse og gode overlappsområder. Adeptor er nå delt i tre grupper: Industriell kommunikasjon (IKA), Ex-komponenter og -belysning (LEX) og Test, inspeksjon og måling (TIM). TIM har i tillegg EMC- og kraftkomponenter.

Vekst etter fusjon

Nortelco Electronics ble formelt fusjonert inn i Adeptor 1. februar i fjor, etter å ha drevet under eget navn et drøyt halvår etter oppkjøpet. – Det har vært en god overgangsprosess, der vi har maktet å utnytte det beste fra begge selskaper, sier Roald. Og synergieffektene har ikke latt vente på seg. Begge virksomhetene har vokst, og der ledelsen satte opp et nøkternt budsjett for fjoråret på 90 millioner kroner, kunne de ved årets slutt oppsummere en samlet omsetning på hele 127 millioner – en vekst på 40 % fra året før. Og ifølge Roald knuser første kvartal i år fjoråret.

Vanskelig, men gøy

Roald mener det gode resultatet skyldes en kombinasjon av god utvikling i markedet og gode metoder i bedriften. – Jeg tror også vi fikk en god samhandlingseffekt. Noe vi håpet på, men ikke turde å regne med. Det var vanskelig, men gøy, oppsummerer han. Det har vært god fart i bedriftens hovedmarkeder, som offshore og forsvar, samt økende aktivitet innen bl.a. fornybar energi.

Test & måling

Ikke minst innen batteriproduksjon ser man et stort behov for test- og måleutstyr. – Når det gjelder instrumenter, satser vi først og fremst på avanserte anvendelser, som forskning og utvikling (FoU) innen elektronikk, samt feltmålinger, inkludert alt fra termografi til spektrumanalyse, sier Roald. – Vi har en filosofi om å gå etter det «vanskelige». Ta for eksempel Fluke-agenturet: Der selger vi mest av de mest av de avanserte instrumentmodellene, påpeker han.

Nisjemarkeder

Dette har sin bakgrunn i den ovenfor nevnte satsing på nisjeområder som krever kunnskap. – Vi har produkter og kompetanse for krevende miljøer. Og vi skal kunne hjelpe kunden når han spør, understreker Roald. – Alle som jobber med salg er fagpersoner, og er selv aktive med å «leke seg» med produktene på kontoret, sier han.

Positiv effekt

Test og måleavdelingen er blitt værende i Oslo, men har ifølge Roald gitt effekt også for de andre produktområdene. På hovedkontoret i Bergen har man for øvrig samlet spesialistkompetanse på industriell IT og –kommunikasjon, mens Sandnes-avdelingen er spisset på Ex- (eksplosjonssikker) produkter. I tillegg har Adeptor et datterselskap i Sverige, som til nå hovedsakelig har jobbet med Ex-produkter og telefoner. Med Nortelco Electronics ble man styrket også på produkter og kurs innen automatisering i nabolandet.

Rekrutterer

I tiden fremover vil Adeptor være opptatt av å rekruttere flere tekniske selgere – ikke minst til instrumentsektoren. Det er ikke til å komme utenom at det er mange veteraner i bransjen – og det tar tid å bygge opp nye fagpersoner. – Vi er i gang med en spennende rekrutteringsprosess nå, forteller Roald. – Bare for å dekke inn generasjonsskiftet skal vi ha inn 4 nyansatte. Og vi kan ikke regne med å få «kloner» av de gamle – folk må få utvikle seg individuelt, legger han til.

Begeistring

Og skal man få jobb hos Adeptor, er sosial kompetanse en viktig egenskap, i tillegg til faglig nysgjerrighet, selvsagt. – Vi snakker ikke om «kundetilfredshet», men «kundebegeistring», avslutter Roald.

Powered by Labrador CMS