Maritim elektronikk:

Richard With, Hurtigruten.
Richard With, Hurtigruten.

Kutter 23 prosent av utslippene med ny teknologi

Hurtigrutens MS Richard With har kuttet 23 prosent av sine CO2-utslipp med ny teknologi fra Kongsberg Maritime. Det 121 meter lange fartøyet har i løpet sommeren vært på ettårs-service og fått oppgradert teknologi som reduserer utslipp og støy.

Publisert

Sammen med Myklebust Verft har Kongsberg Maritime de siste årene oppgradert tre av Hurtigrutens skip til hybrid teknologi, og med det redusert utslipp og støy på skipene.

Oppgraderingen av skipene er et av de største prosjektene i Europa med en kostnadsramme på nærmere 100 millioner euro.

MS Richard With var det første skipet som ble ferdig ombygd i august i fjor. MS Kong Harald returnerte til service i mai og MS Nordlys blir ferdig i 2025.

– Ved å oppgradere våre skip med ny teknologi så kutter vi CO2-utslippene med minst en fjerdedel, samtidig som at vi kan seile sikkert, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge. Vi skal aldri tilbake til fossile skip, og ved å oppgradere eksisterende skip så sparer vi miljøet.

Oppgraderingen av MS Richard With inkluderer to hybrid generatorer, to batteripakker og to B33:45 hovedmotorer fra Bergen Engines, samt nye trustere og nye rotorblad, med oppdaterte digitalt system. Dette optimaliserer driften og gir økt energieffektivitet.

– Vi oppgraderer denne type skip på fire-fem måneder. Et nybygg ville tatt flere år, sier Geir Oscar Løseth, Vice President of Sales Aftermarked Offerings, Kongsberg Maritime. Skipet er også sikrere og bedre på havet. Det gir både ansatte og gjester en helt annen turopplevelse. Skipet kan seile på kun batteri, hjelpemotorer eller hovedmotor. Dette gir trygghet når man navigerer langs norskekysten.

Hele den maritime industrien jobber nå for å redusere utslippene fra skipsfarten, og Kongsberg Maritime samarbeider med flere partnere for å nå nye IMO-krav på eksisterende skip.

 

Powered by Labrador CMS