Bilelektronikk:
Mikrokontrollere for mer autonome biler
Mikrokontrollere er viktige for selvkjørende bilder. Det understrekes av en ny avtale mellom Infineon og Lenovo, som skal sette fart på neste nivå av autonom kjøring, med kraftige dataprosesseringsplattformer for programvaredefinerte kjøretøy.
Mens dagens moderne biler kan inneholde fra 30 til over 100 mikrokontrollere, forventes dette tallet å stige etter hvert som bilene blir mer og mer selvkjørende, samtidig som komponentene får flere avanserte funksjoner, som maskinlæring og KI.
Halvlederprodusentene Infineon Technologies AG og datamaskinleverandøren Lenovo intensiverer nå samarbeidet for å akselerere neste nivå innen autonom kjøring. Lenovos toppmodeller av domenekontrollere for autonom kjøring, AD1 og AH1, vil dra nytte av Infineons AURIX-familie av mikrokontrollere for å støtte avanserte kjøreassistansesystemer (ADAS), energieffektivitet og høyhastighets datautveksling på tvers av nettverk i kjøretøy.
Samarbeidet tar sikte på å muliggjøre intelligente, kraftige dataplattformer for bilindustrien som driver KI-integrasjon i programvaredefinerte kjøretøy (SDV). Den felles løsningen skal bygge et skalerbart grunnlag for at OEM-er kan utvikle tilkoblede, sikre og smarte kjøretøy, som støtter autonominivåer fra nivå 2 delvis automatisering, nivå 3 betinget automatisering til nivå 4 høy automatisering.
– Ved å samarbeide tett med partnere som Lenovo, kombinerer vi robust, sikkerhetskritisk databehandling med skalerbare programvarearkitekturer, noe som gir OEM-er mulighet til å akselerere SDV-strategiene sine og fremme smart mobilitet, kommenterer Thomas Böhm, Senior Vice President og leder for Automotive Microcontroller Business Line hos Infineon.