Samarbeid om testmiljø for autonom parkering

Anritsu, dSPACE og Apposite Technologies samarbeider for å realisere et AVP-testmiljø for autonom parkering.

Publisert Sist oppdatert

Anritsu har utviklet et test- og simuleringsmiljø for automatisk parkering (Automated Valet Parking – AVP) i samarbeid med tyske dSPACE og amerikanske Apposite. En demonstrasjonsutstilling ble holdt som en del av arrangementet 5GAA Member Symposium i Malaga, Spania 20. oktober.

Instrumentet

Basestasjonssimulatoren MT8000A er en testplattform som gir nettverkssimulering for 5G-radioaksessteknologi (RAT*6) og gir et evaluerings- og sertifiseringstestmiljø for brukstilfeller for biler som telematikk, infotainment og V2X

Betjent parkering er en tjeneste der en profesjonell parkeringsvakt parkerer sjåførenes biler på store parkeringsanlegg og kommersielle anlegg, hovedsakelig i Europa og USA. AVP gjør at denne parkeringen kan gjøres automatisk, uten sjåfør i kjøretøyet. AVP Technical Report Versjon 1.0 ble utgitt av 5GAA i juni 2022, og et driftsopplegg for trådløs kommunikasjon (Type-2) knyttet til parkeringshusinfrastruktur og brukernes smarttelefoner ble foreslått.

AVP utvikles for autonom kjøring som kan implementeres på kort sikt. AVP Type-1 autonomt kjørende kjøretøy krever kostbar høyytelses databehandling og sensing, mens AVP Type-2 kommunikasjonssamarbeidende kjøretøyer ikke krever slike installasjoner, noe som reduserer kjøretøykostnadene og gjør implementeringen enklere.

Siden AVP Type-2 krever svært pålitelig ende-til-ende-kommunikasjon, må et testsystem evaluere QoS-administrasjon og svekkelseseffekter i IP-laget. Det trådløse tilkoblingsmiljøet må også evalueres. Testløsningen satte opp et digitalt tvillingmiljø med både virtuelle og ekte enheter. Dette gjør at systemtestene og sertifiseringen som kreves for å forbedre påliteligheten til AVP Type-2 kan startes før det faktiske utstyret er tilgjengelig.

Automotive OEM-er, Tier 1-leverandører og mobilnettoperatører har vist stor interesse for demonstrasjonen, i følge Anritsu.

dSPACEs programvarebaserte verktøy integrerer og simulerer miljø/infrastruktur/sensor/ kjøretøyinformasjon på en PC. I denne demonstrasjonen er AVP-systemet installert. Kontrollkommandoer for kjøretøy (VMC) generert av AVP-systemet overføres til OEM-applikasjonen, som viser tilstanden til kjøretøykontroll, via 5G-kommunikasjon ved bruk av Anritsus 5G-basestasjonsimulator. VMC-kommandoer går gjennom Appposite Network-emulatoren på vei til OEM-applikasjonen. IP-dataforsinkelse og tap av datapakker legges til av emulatoren, og kjøretøykontrollen blir derfor ustabil på grunn av dens innflytelse i OEM-applikasjonen. AVP-utviklere designer kontrollsystemer og nettverk for å holde kjøretøykontrollen stabil.
dSPACEs programvarebaserte verktøy integrerer og simulerer miljø/infrastruktur/sensor/ kjøretøyinformasjon på en PC. I denne demonstrasjonen er AVP-systemet installert. Kontrollkommandoer for kjøretøy (VMC) generert av AVP-systemet overføres til OEM-applikasjonen, som viser tilstanden til kjøretøykontroll, via 5G-kommunikasjon ved bruk av Anritsus 5G-basestasjonsimulator. VMC-kommandoer går gjennom Appposite Network-emulatoren på vei til OEM-applikasjonen. IP-dataforsinkelse og tap av datapakker legges til av emulatoren, og kjøretøykontrollen blir derfor ustabil på grunn av dens innflytelse i OEM-applikasjonen. AVP-utviklere designer kontrollsystemer og nettverk for å holde kjøretøykontrollen stabil.
Eksempel på simuleringsbilde: Et virtuelt kjøretøy som har mottatt VMC-kommandoer (Vehicle Motion Control) over 5G-nettverket kjører automatisk til en parkeringsplass i henhold til kontrollinstruksjoner sendt av parkeringshuset.
Eksempel på simuleringsbilde: Et virtuelt kjøretøy som har mottatt VMC-kommandoer (Vehicle Motion Control) over 5G-nettverket kjører automatisk til en parkeringsplass i henhold til kontrollinstruksjoner sendt av parkeringshuset.
Powered by Labrador CMS