Ser bedre med kunstig intelligens

Samarbeid gir bedre dybdesyn med kombinasjon av kunstig intelligens og 3D-kamera i nettverkskanten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Blaize, som spesialiserer seg innen kantprosessering basert på kunstig intelligens (AI), og eYs3D Microelectronics, en leverandør av bildeprosessorløsninger som blant annet muliggjør 3D maskinsyn for kant-AI, presenterer i dag et referansedesign for systemmodulen (SoM) Blaize Pathfinder P1600.

Blaize Pathfinder P1600 er integrert med eYs3D sin produktlinje med 3D-kamera («Depth Camera»). Kameraserien byr på muligheter for stereosyn, som i sin tur kan gi millimeternøyaktighet på «dybdesyn», beregnet for både innendørs og utendørs autonome, AI-baserte operasjoner, inkludert robotikk, sikkerhet, berøringsfri styring, autonome kjøretøy og smart detaljhandel.  For eksempel skal disse egenskapene kunne eliminere bruk av dyre Lidar-løsninger for robotikk.   

– Samarbeidet mellom Blaize og eYs3D viser mulighetene med Blaize helprogrammerbare GSP-arkitektur og programvarepakke, med tanke på å prosessere både RGB kameradata og dybdedata på en effektiv måte, og ivareta både høy nøyaktighet og ytelse for 3D sensorfusjonsapplikasjoner i nettverkskanten, sier produktansvarlig Rajesh Anantharaman, Blaize, i en kommentar.

– Integrasjonen muliggjør raskere time-to-market for systemer med visuell samtidig lokalisering og kartlegging (VSLAM), gjenkjenning av dybdeegenskaper i ansikt, og gestbaserte kommandoer, fremholder han.

Ved å utnytte Blaizes såkalte Graph Streaming Processor (GSP) arkitektur, skal det kombinerte designet kunne tilby bedre dybde- og distansemåling via kameraets 3D sensorapplikasjon som inkluderer en sensorfusjonsfunksjon som muliggjør en kombinasjon av to datasett – RGB kameradata og dybdedata.

Blaize P1600 kan dessuten konvertere dybdekameraets USB-utgang til høyhastighets Ethernet-grensesnitt, for bedre videoprosessering.  

Programvareutviklingssett for referansedesignet skal ivareta et bredt spekter av operativsystemer, programmeringsspråk og utviklingsverktøy, får vi opplyst.

Powered by Labrador CMS