Toveis lading hjemme, med elbilen som bufferlager.

Elbiler som bufferlager for solceller

Infineon og Delta muliggjør toveis lagring hjemme hos deg.

Publisert

På varme sommerdager når andelen solkraft i energimiksen rekordnivåer. Men hva skal man gjøre når solen ikke skinner? Med toveis lading lagres solenergi fra solcelleanlegget i elbiler og hjemmebatterier og mates tilbake til hjemmenettet på kveldstid eller når det er nødvendig for å betjene husholdningsapparater. Dette kan beskytte miljøet, spare penger og skape ytterligere insentiver for å gå over til utslippsfri elektromobilitet, skriver Infineon i en pressemelding i dag.

Infineon Technologies AG og Delta Electronics, en Taiwan-basert leverandør av strøm- og energistyringsløsninger, har utviklet et tre-i-ett-system som integrerer solenergi, energilagring og lading av elektriske kjøretøy. Takket være toveis omformere ikke bare lades elbilen, men den kan også brukes som bufferlager eller som nødstrøm i husholdningen. - Flere og flere biler er utstyrt for dette. Når vi ser fremover, kan toveis energistrømmer også brukes til å realisere nye kjøretøy-til-hjem (V2H) og kjøretøy-til-nett (V2G) løsninger, sier Peter Wawer, leder for divisjonen som driver med industrielle kraftstyringsløsninger hos Infineon.

- For å gi et bærekraftig bidrag til avkarbonisering, må vi tenke elektromobilitet holistisk: Fra grønn kraftproduksjon til en stabil, effektiv nettinfrastruktur til lagring og forbruk, fremholder Wawer.

En enebolig i Infineons regnestykke kan i gjennomsnitt forbruke 10-15 kWh energi per dag. Et fulladet bilbatteri med en kapasitet på 30 til 100 kWh vil derfor teoretisk kunne dekke noen dager som nødstrømsløsning. Huseiere sikrer dermed rimelig strøm samt mer uavhengighet i strømforsyningen.

Det nye systemet levert av Delta tillater en maksimal kontinuerlig strøm på 34 A og oppnår ifølge selskapet en maksimal effektivitet på mer enn 97,5 prosent. For å øke effekttettheten brukes energieffektive krafthalvledere laget av silisiumkarbid (SiC) fra Infineon. Sammenlignet med silisiumbaserte halvledere, reduserer det sammensatte materialet SiC energitapene ved konvertering av strøm med rundt halvparten. Størrelsen på ladestasjoner kan også reduseres med om lag 30 prosent, hevdes det. Med SiC blir solcelleanlegg kraftigere, ladetidene på hurtigladestasjoner og veggbokser blir kortere, og rekkevidden til elbiler fem til ti prosent høyere.

Innen utgangen av dette tiåret forventes mer enn halvparten av alle nyregistrerte kjøretøy å være delvis eller helt elektriske. Grønn mobilitet kan bare oppnås hvis både kjøretøy og energi er karbonnøytrale. En nøkkel ligger derfor i bruken av vind- og solenergi. Den varierende tilgjengeligheten til disse energikildene må imidlertid balanseres av elektriske lagringssystemer for å stabilisere nettene.

- Halvledere fra Infineon er en viktig driver for grønn mobilitet. Infineon er nummer 1 innen kraftelektronikk, som muliggjør utvidelse av fornybar energi og energieffektiv lagring og bruk av grønn elektrisitet, sier Wawer. Nesten annenhver elektrisk- eller hybridbil produsert i 2021 bruker Infineon-halvledere i omformeren. - Infineon krafthalvledere setter også standarder i ladestasjoner: - Den 50 kW Hypercharger fra alpitronic er den første veggmonterte ladestasjonen som lar to biler lades samtidig, avslutter Wawer.

Powered by Labrador CMS