Innovasjon:

Glade gutter: Svend Heier, styreleder og gründer, og Rune Mathias Eriksen, salgssjef og partner i STABLE AS. Det har tatt noen år, men nå er den første piloten for helsesektoren ute i ambulansebåt i Finnmark; en pasientbåre som holder seg stabil i sjøen.

Biljardbordet som ble til seng

Det startet med stabilisering av biljardbord om bord i cruiseskip. Nå har STABLE AS fra Arendal gjort sin første installasjon av en sykeseng i ambulansebåten «Thea Jensen» i Loppa kommune, Finnmark.

Publisert Sist oppdatert

Gründer og styreleder Svend Heier forteller at det hele startet med hivkompenserte kraner for oljeindustrien fra den tiden han arbeidet i Data Respons. Da var det noen som spurte om de kunne lage et biljardbord som virker om bord i en båt i urolig sjø. – Det var en kjempeutfordring og noe vi trodde var behovsdrevet. Men når sant skal sies, det ble en pasjon for oss som overstyrte fornuften, smiler han. Det tok dem ett år å lage bordet og en demo ble installert på Kielferjen i 1994.

en pasjon som overstyrte fornuften

Svend Heier

Pasienttransport

Nå som plattformen er utviklet, er det egentlig fantasien som setter grenser for hva den kan brukes til. Et slags gjennombrudd akkurat nå er pilotinstallasjon av en stabilisert båre i en ambulansebåt i Finnmark. MS Thea Jensen, eid av Loppa Legeskyssbåter i Øksfjord, er for øvrig Norges største ambulanse-katamaran. De opererer i et farvann med mye vær, så derfor er det viktig at pasientene blir fraktet så skånsomt og sikkert som mulig.

Ambulanse-katamaranen MS Thea Jensen som nå tester bruk av stabilisert båre om bord.

Første til sjøs

I bruk: Båren på ambulansekatamaranen MS Thea Jensen er allerede i bruk, dagen etter installasjon.

– Dette er første installasjon til sjøs og piloten er resultatet av et samarbeid med Kristiansand og Finnmark sykehus samt Loppa legeskyssbåter. Vi fikk også del-finansiering fra Innovasjon Norge for to piloter; en båre for ambulanse-bil og en for ambulanse-båt, forklarer Heier, som legger til at Helsedepartementet også har sett på løsningen og at helseminister Ingvild Kjerkol til og med har testet den. Det finnes en video av testen på Helse- og omsorgsdepartementets Facebook-side.

– Vi tester båren ombord i Thea Jensen fram til neste vår. Da kan vi gå ut med resultatene og begynne å selge, sier Heier.

Absorberer (nesten) alt

Båren som er installert, STABLE-båren, motvirker både sideveis akselerasjoner og rull og stamp vinkler i ambulanse bilen eller fartøyet, og dermed reduseres de kliniske risikoene knyttet til akutt pasienttransport. Piloten som nå kjøres av Loppa legeskyssbåter og som utfører båttjenesten for Finnmarkssykehuset, har som mål å dokumentere helsemessige og økonomiske gevinstfaktorer ved bruk av stabilisert båre under transport. Dette er bedre for pasienten, og piloten gjennomføres med virkelige pasienter i et virkelig miljø. I skrivende stund er det gått to uker siden installasjon og allerede dagen etter ble den brukt av virkelige pasienter. De foreløpige tilbakemeldingene i fra pasienter og behandlere er veldig gode, alle opplever en vesentlig forbedring av transporten: Mindre sjøsyke, mindre smerter og mer komfort.

Graf som viser forskjellen på stabiliserte og ikke-stabiliserte bevegelser i en båt som er opp til 20 meter lang.
Markedet for STABLE-løsningene kan bli rimelig stort, siden det omfatter alt fra «kjekt hvis det er stabilisert», til nødvendig stabilisering på grunn av helse og verdier.

Plattformen

Plattformene eliminerer akselerasjoner fra rulle- og stigningsbevegelser til skipet. De kan også nøytralisere sidekreftene for applikasjoner hvor akselerasjonsfrie omgivelser er nødvendig. Bevegelsene til skipet estimeres basert på sensorsignaler og plattformen justeres automatisk av datastyrte elektriske aktuatorer.

Stabile senger

En ting er båre, men det er også installert komplette senger. Cruise-rederiet RCCL har installert den første stabilisert dobbeltseng i Commondore-suiten i ett av deres skip. Det sies at de er svært fornøyd. Nå er stabiliserte senger og biljardbord en suksess om bord i flere titalls yachter. En annen løsning er å ha stabile senger i sykerom om bord, først og fremst for avlaste og behandle sjøsyke.

Illustrasjon på en seng ombord i en båt/et skip i den mer luksuriøse klassen.

Droneplattform

Selskapet tester ut flere anvendelser for deres teknologi. For eksempel en droneplattform for bruk til sjøs. Dette kan være interessant i både sivil- og forsvarsmarkedet.

Basert på samme plattform tester STABLE også droneplattformer på båt for å gjøre spesielt landing av droner enklere i grov sjø. Dette er noe som vil være aktuelt både for sivil- og forsvarsmarkedet. – Det som kan komme i tillegg til å være en landingsplattform som holder seg konstant horisontal, er å finne en løsning for automatisk landing, forklarer Svend Heier. – Her vil det være flere utfordringer, ikke minst hvis dronen skal lande mens båten er i fart. Samtidig tviler han ikke på at de finner en løsning på dette også. Og, hvis du vil ha en stabilisert helikopterplattform i full størrelse er det også fullt mulig, får vi vite.

Kort om historien

Etter å ha observert hvordan det mye brukte biljardbordet var ubrukelig i grov sjø, utfordret en cruisepassasjer sine ingeniørvenner: Er det mulig å lage et biljardbord for bruk på et cruiseskip, som vil forbli stabilt – selv under tøffe værforhold?

Svend Heier tok utfordringen, og i år 1994 ble det aller første stabiliserte biljardbordet testet på fergen mellom Oslo, Norge og Kiel, Tyskland.

En av ingeniørene som jobbet om bord ble rammet av sjøsyke under prøveturen. Et lurt hode foreslo at han skulle hvile på det stabile biljardbordet. Etter en kort stund var ingeniøren kurert. Dermed ble ideen om en stabilisert seng født. Og det ble også selskapet STABLE.

Slik startet det.

Powered by Labrador CMS