Nytt prosjekt for deling av «absolutt posisjon»

Det industridrevne DINPAS-konsortiet skal bane vei for helautonome systemer, gjennom å introdusere globalt tilgjengelig deling av sensordata.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Autonome kjøretøy, maskiner, droner og andre automatiserte systemer er avhengige av sensorer for å nøyaktig lokalisere seg selv i omgivelsene. Mens dagens autonome systemer primært er avhengige av absolutte posisjonsdata for navigasjon, vil fremtidige applikasjoner også bruke dem til å dele sensordata med andre systemer og infrastrukturen.

I tillegg vil nøyaktig absolutt posisjonering spille en økende rolle i evaluering og testing av autonome systemer samt ved innsamling av treningsdata for utvikling av KI og maskinlæringsalgoritmer.

Autonome systemer vil sannsynligvis være avgjørende for utviklingen av fleksible, skalerbare flyplasser med optimalisert og sømløs flyt av passasjerer, varer og data, samt svært sikre og robuste fasiliteter for å sikre trygg reise.

Å muliggjøre disse vil kreve presis og pålitelig posisjonering og kontinuerlig kommunikasjon gjennom digital infrastruktur – noe som er fokustemaene for DINPAS-prosjektet Globale satellittnavigasjonssystemer (GNSS) utgjør en nøkkelteknologi for absolutt posisjonering, og oppfyller mange bransjekrav når det gjelder kostnader, nøyaktighet og tilgjengelighet. Dette ved å utnytte korrigeringsinformasjon fra et GNSS-referansenettverk, som effektivt kan distribueres for å støtte omfattende brukstilfeller og et stort antall enheter globalt ved bruk av et åpent og interoperabelt dataformat og effektiv distribusjon av mobilnettoperatører, definert av mobilstandardorganisasjonen 3GPP (Third Generation Partnership Program).

DINPAS er forkortelse for Digital Infrastructure enabling accurate Positioning for Autonomous Systems, og er finansiert av Vinnova-programmet «Advanced and Innovative Digital Infrastructure». Målsettingen er har å evaluere kravene til fremtidige autonome flyplasser når det gjelder pålitelig, presis posisjonering samt skalerbarhet til et stort antall enheter, til fordel for neste generasjon industrielle digitale løsninger.

Den målrettede implementeringen, inkludert programvare for å generere korreksjoner, 3GPP-basert levering og navigasjonsenhet, vil bli brukt for å evaluere relevant ytelse.

Totalbudsjettet for prosjektet, som løper fra 1. oktober 2021 til 30. september 2023, er 15,4 millioner SEK. DINPAS-konsortiet er et bransjedekkende samarbeid mellom forskningsinstitutter, telekomindustrien, teleoperatører samt små og mellomstore bedrifter og består av RISE, AstaZero, Combitech, Ericsson, IBG, Katla Aero, Lantmäteriet, Telia, og u-blox.

Powered by Labrador CMS