Digi-Key skal åpne kontor i Europa
Den «virtuelle» distributøren Digi-Key har bestemt seg for å åpne et salgskontor i Storbritannia og Tyskland.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Dette beskrives som et viktig skritt for online-distributøren som har bygget opp omsetningen i Europa gjennom en «virtuell» forretningsmodell; salg gjennom katalog og nett, uten kostnader med lokale selgere.
– Vi har bestemt oss for å sette foten på bakken i Europa, med en organisasjon i Storbritannia og Tyskland, sier Mark Larson, adm. direktør i Digi-Key, til electronics weekly. – Vi er nå mindre virtuelle, legger han til.
Ian Wallace er utnevnt som første europeiske salgsrepresentant med kontor i Reading, England. Hans rolle blir å få vekst i distributørens salg til småordreproduksjon i Storbritannia og Irland.
– Vi føler det er et potensiale for vekst i markedet for lavt volum, høy miks-produksjon, sier Larson.– Vi tror også at for å kapitalisere i produksjonsmarkedet, krever det et personlig engasjement, sier han.
Det betyr også at de vil konkurrere enda sterkere med volumdistributører som Arrow og Avnet, skriver avisen.
– Vi driver ikke med leveranse av millioner av deler, men når det gjelder antall på 5.000 til 20.000 med for eksempel 100 forskjellige produkter, er vi akkurat der vi skal være, sier Larson. Han sier også at de til og med kan levere ordre i størrelsen 50.000 til 80.000, avhengig av produktmiks og størrelsen på kunden.
Salg til småordreproduksjon utgjør nå 30 prosent distributørens globale omsetning, der det meste skjer i Nord-Amerika.
Etter et flatt 2012, forventer Larson liten eller ingen vekst i komponentmarkedet neste år. Derfor mener han at en voksende produksjon i Europa og Kina, med et planlagt kontor i Shanghai, vil være viktig for Digi-Key og vil bidra til salgsvekst i 2013.