Distribusjon:

I over 20 år: CEO & Founder, Brian Dehlsen med CSO & Partner, Jacob Jørgensen.

Cabcongroup – en global vekstreise

Distributøren Cabcongroup A/S, med selskaper i Danmark, Norge, Sverige og Hong Kong, har på to år doblet omsetningen innen handel med elektromekaniske komponenter og kabelløsninger til industrien. I fjor kunne de dessuten feire 20 år.

Publisert

Cabcongroup - Vekst og Utvikling

Cabcongroup, etablert i 2003, har utviklet seg fra et lite kontor til en internasjonal aktør med kontorer i flere land, inkludert Norden, England, Hong Kong og Kina.

Selskapet har opplevd betydelig vekst, mottatt flere Gaselle-utmerkelser, og er kjent for sin løsningsorienterte tilnærming og verdiskaping i hele kjeden.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Cabcon er en forkortelse av «kabler» og «kontakter». Det var her det hele startet, da Cabcon åpnet et lite kontor i en dansk boliggate i 2003. 20 år senere har Cabcon blitt til Cabcongroup. Det lille kontoret er erstattet med nye lokaler i Storkøbenhavn, og selskapet har i dag kontorer i Danmark, Sverige, Norge, England, Hong Kong og Kina.

Verdier i hele kjeden

– Vårt grunnlag har alltid vært et ønske om å skape verdier i hele kjeden. Verdi for kunden, verdi for leverandøren, og selvfølgelig verdi for Cabcongroup. Vi er kjent i markedet for en løsningsorientert og behovsdrevet tilnærming. I hovedsak er vi bare dyktige kjøpmenn, sier Brian Dehlsen, grunnlegger og administrerende direktør i Cabcongroup.

Gasellevekst

De siste årene har Cabcongroup opplevd massiv vekst, og omsetningen har doblet seg de siste to årene. For 15 år siden fikk distributøren sin første Børsen Gaselle-statuett som et tegn på å være en bedrift i vekst. I 2023 vil Cabcongroup igjen motta den ikoniske Gasellen i Danmark, og samtidig vil distributøren for fjerde år på rad motta Norges svar på en Børsen Gazelle (DN Gazelle). Cabcongroup er også nominert til EY Entrepreneur of the year i 2023.

Brian Dehlsen forklarer at årsaken til den positive utviklingen blant er et nytt strategisk fokus.

Følger voksende markeder

– For noen år siden satte Cabcongroup i gang en ny strategi der vi først og fremst ville gå etter voksende markeder. Vi fokuserte mye på grønn omstilling, og samtidig jobbet vi med å styrke leverandørkjeden vår og gjøre denne delen av selskapet like sterk som salgsbenet vårt. I tillegg klarte vi å lande noen større prosjekter hos flere av våre eksisterende internasjonale kunder i Norden. Vi har blitt en viktig aktør i Norden, og det er vi stolte av.

Under electronica i 2022 fikk vi også møte den norske avdelingen som består av, fra venstre: Per Melgård og Trond Voll, sammen med partner og salgssjef i Cabcon, Jacob Jørgensen.

Fleksibel partner

– Vi forholder oss til industribedrifter og finner ofte løsninger på spesifikke behov som optimerer kundens forsyningskjede. Hos oss er det viktigste å tilby riktig produkt for den gitte applikasjonen, sier Brian Dehlsen, som understreker at Cabcongroup ønsker å være en fleksibel partner som er enkel å ha med å gjøre.

Drives av muligheter

– Det er flere områder der Cabcongroup skaper verdi for kundene. Prisen er selvsagt den mest åpenbare, men vi prøver også å finne løsninger som gjør det enkelt for kunden. Lett tilgjengelig og ikke minst enkel å bruke i produksjonen. Vi drives av muligheter, og vi utvider produktspekteret og kvalifiserer prosjekter der vi kan. Med den tilnærmingen har vi klart å løfte oss til et høyere nivå med større prosjekter, legger han til.

Nettverk

For å finne den rette løsningen for hver enkelt oppgave, har Cabcongroup gjennom årene bygget opp et stort nettverk av leverandører og forretningspartnere i blant annet Asia. Ved kontorene i Hong Kong og Kina er det også en kvalitetsavdeling som hjelper fabrikkene med å sikre en enhetlig og høy standard.

Ti år med Norautron

En av Cabcongroups faste kunder er norske Norautron, som designer løsninger innen industriteknikk. I ti år har de to selskapene jobbet sammen om sourcing av passive komponenter. Norautron og Cabcongroup har blant annet samarbeidet de siste årene om et stort prosjekt for en stor norsk industrikunde.

Følger opp

– Flere faktorer gjør Cabcongroup til en god forretningspartner. De er flinke til å levere og følge opp en ordre, og de varsler tidlig dersom noe endrer seg. De er fleksible når behov endres, og det gjør de ofte i vår bransje. De er flinke til å finne alternative leverandører, blant annet fordi de er tilstede i Asia, hvor de har et godt nettverk av produsenter, sier Morten Silberg, innkjøpssjef i Norautron og utdyper:

– Vi har hatt et godt og fortrolig forhold i alle disse årene. Noen ganger har vi invitert Cabcon inn i dialogen med sluttkundene våre, slik at vi sammen får den beste dialogen om løsningen.

Langsiktige relasjoner

Et nært og konfidensielt samarbeid med mange spesialiserte produsenter gjør at Cabcongroup kan finne de riktige løsningene for hver enkelt oppgave. Ofte er produsentene ikke bare leverandører, men også strategiske partnere:

– Det er en glede å jobbe med Cabcongroup, som er veldig interessert i å jobbe i team. Hos Hongfa finner vi ut at Cabcongroup lytter til oss, og vi lytter til Cabcongroup. Vi er på en felles reise mot fremtidig suksess, sier Bhupinder Randhawa, salgssjef i Hongfa, som Cabcongroup har jobbet sammen med i mange år.

– Distribusjonsavtalen mellom Hongfa og Cabcongroup har blitt sterkere de siste årene. Vi må erkjenne at Cabcongroup åpner opp markeder for oss som vi ellers ikke kan nå. Cabcongroup er et verdifullt partnerskap for oss og hjelper oss å oppnå utmerkede resultater, sier Randhawa.

Sterke relasjoner

Hos Cabcongroup anses et sunt arbeidsmiljø der alle har det bra som en avgjørende faktor for distributørens prestasjoner. Mange timer av døgnet brukes på jobb, og gode interne relasjoner er viktig.

– Alle våre ansatte må være sterke på relasjonsbygging. Enten det er i dialogen med sluttkunden, leverandører, kollegaer eller andre interessenter, er dialog og relasjoner nummer én for oss, sier Brian Dehlsen og legger til: – Teamet vårt har inngående, bred kunnskap om våre produkter og løsninger. Vi prioriterer en god kombinasjon av kommersiell og teknisk kompetanse blant de ansatte, slik at vi kan gi de beste rådene til den konkrete løsningen. De ansattes ønske om å finne den rette løsningen for det konkrete prosjektet har en avgjørende positiv effekt på våre resultater.

Eksisterende og nye markeder

I dag leverer Cabcongroup til kunder i mer enn 30 land. Med et sterkt salgsteam i Danmark, Norge og Sverige er hovedfokus imidlertid på sluttkundene i Norden.

– En superspennende fremtid venter oss. Til tross for bransjens nåværende utfordringer forventer vi å fortsette å ta markedsandeler i form av våre gode relasjoner og verdiskapende tilnærming. Vi har blant annet giret opp med tre nye selgere i henholdsvis Sverige og Danmark. Og vi forventer videre vekst ved å tilby mer av det vi er gode på til våre eksisterende kunder. I tillegg jobber vi med å åpne et kontor i Polen, ettersom vi har fått flere oppgaver her, sier Brian Dehlsen.

Powered by Labrador CMS