Komponentinnkjøp:

Får skikk på leveringskjeden
Bedrock Group har utviklet en plattform for håndtering av leveringskjeden som skal gjøre jobben mye enklere for innkjøpere hos elektronikkprodusentene. Nå skal de vokse eksponentielt.
Oppstartsfirmaet Bedrock Group i Trondheim består av fem studenter ved NTNUs Entreprenørskole, og sitter potensielt med en genial løsning for bransjen: En integrert plattform for å håndtere leveringskjeden for elektronikkprodusenter, fra komponentsøk til sammenligning av leverandører og ledetider, BOM-analyser og alt som hører til. Løsningen skal kunne spare betydelig tid ettersom mange funksjoner blir automatisert.
Testet idéer
– NTNUs Entreprenørskole er en fin mulighet for å kombinere skole og bedrift, sier daglig leder Thomas Iversen. – Spørsmålet var hva vi skulle drive med. Dermed gikk vi i gang med å teste idéer. I desember ringte vi alle bedrifter med mer enn 50 ansatte i Trøndelag, og tilbød oss å løse et problem for dem, i form av 5.000 gratis timer, forteller han.
Et bransjeproblem
Blant de mange innspillene de fikk inn, presenterte spesielt Norbit noen problemstillinger rundt komponentinnkjøp. Det ga de fem gründerne idéen til en helt ny plattform. – Vi erfarte etter hvert at det er flere som sliter med det samme, og at dette faktisk er et bransjeproblem, fremholder Iversen.
Gode innspill
Dermed satte teamet i gang med å utvikle en testløsning – MVP – for å se om dette kunne være noe for Norbit. – Vi kontaktet også flere kontraktsprodusenter, som Inission Løkken og Hapro med flere, sier utvikler Oliver Dragland. – Siden har vi fått mange gode innspill for å videreutvikle løsningen, det ble mange iterasjoner og workshops, og vi har lært utrolig mye om innkjøp underveis, sier han.
Krevende
Norbits utfordring var at innkjøpsprosessen var krevende, med mange manuelle oppgaver fra søk til sammenligning av priser, sending av eposter med prisforespørsler og oppdatering av ERP-systemer. – Til sammen mange ulike tjenester og funksjoner som ikke snakker sammen, påpeker Iversen. Selv om det finnes søkeverktøy som f.eks. Octopart, så er ikke dette tilstrekkelig for å lette prosessene.
Omfattende automatisering
Innkjøpsprosessen er dessuten mer enn bare sammenstilling av data. Vi har automatisert mange oppgaver som ellers ville vært tidkrevende, sier Iversen. Det omfatter også prisforespørsler (RFQ). Nå har utviklerne i Bedrock snart gjort det mulig å sende budrunder automatisk. Ikke nok med det – systemet vil også kunne sende ut nye forespørsler til alle leverandørene som IKKE var billigst, for å be om et nytt tilbud.
Mer effektive
Gjennom dataintegreringen får vi alle systemene til å snakke sammen. Vi kan trekke ut BOM-analyser og gjøre mer optimale søk. På sikt betyr det at innkjøpere kan bli mer effektive. Vi sier at innkjøperne skal kunne gjøre jobben 10-20 ganger mer effektivt enn i dag, sier Iversen, og viser til at Norbit oppgir at de allerede sparer 60-80 % av tiden.
30 millioner produkter
Det er mange fordeler, sammenlignet med f.eks. Octopart. Som nevnt kan vi analysere BOM bedre. Vi kan legge inn APIer som bedriftene allerede har med distributører og leverandører for å få deres avtalte priser, forteller Dragland, som anslår at de har lagt inn omkring 200 ulike leverandører i appen per i dag – med omkring 30 millioner produkter og tilhørende markedspriser.
Avtalt vs. markedspris

Dette betyr også at innkjøperen kan se om avtalte priser ligger høyere enn markedsprisene. Det hender jo at disse prisene ikke er oppdatert. I tillegg kan vi raskt fange opp endringer i markedet, noe som kan ha betydning for komponentbestillinger, poengterer Iversen. Svarene fra prisforespørslene kan sorteres på raskest levering, pris, mest klimavennlig osv.
Innkjøperen har kontroll
Mange bedrifter sitter jo med sine egne materialhåndteringssystemer, ofte med interne løsninger og formater. Samtidig kan BOMene fra ulike kunder være veldig ulike. – Dette lanserer vi snart en løsning på , fastslår Iversen. – Ved interne tester har denne løsningen i hvert fall blitt 100 % riktig. Men for sikkerhets skyld skal brukeren alltid bekrefte «oversettelsene» som blir gjort, sier han: – Innkjøperen skal alltid være i førersetet, uansett hvor mye AI vi bruker. I tillegg kan BOMene for mange være sensitive, derfor garanterer vi at data aldri blir sendt ut av Norge.
Samle lister
En artig funksjon for øvrig at man kan samle prisforespørsler fra flere BOMer for å finne den beste leverandøren totalt sett. BOM-listene kan videre analyseres for å se hvor mange det lønner seg å bestille samtidig – også relatert til eksisterende lagerbeholdning.
Norbit sentral
– Det var viktig at det var Norbit som kom med dette, sier Iversen. – Minst en av de kundene vi har nå ville ikke en gang svart oss, om vi ikke allerede hadde Norbit på laget, forteller Iversen. Men ting begynner å løsne for alvor nå. – Allerede etter to måneder er vi oppe på «konkurransenivå», dvs. at vi kan konkurrere med kommersielle aktører, sier han.
Eksponentiell vekst
Nå jobbes det beinhardt videre med koding og iterasjoner med kundene. I løpet av juni skal man ha integrasjon med ERP-systemer på plass, og så starter for alvor oppbygging av salgsvirksomheten. – Fra høsten av vil vi vokse eksponentielt, spår Iversen. – Og så skal vi ta med løsningen til tech-huben i Boston – det blir spennende, sier han begeistret.