NORBIT og Fremtind:

Julie Dahl Benum forklarer hvordan kretskortene gjenbrukes.

Samarbeider for å redusere e-avfall

Teknologiselskapet NORBIT ASA og AutoPASS-utstederen Fremtind Service AS har inngått et samarbeid for å redusere avfall og fremme sirkulære forretningsmodeller i praksis.

Publisert Sist oppdatert

Fremtind Service er Norges største AutoPASS-utsteder, med NORBIT ASA som teknologileverandør. Nå samles bombrikker fra utvalgte storkunder av Fremtind Service inn og sendes til NORBITs fabrikk på Røros. Der demonteres brikkene og kretskortene testes og gjenbrukes i nye brikker. Plast og batteri blir kildesortert og resirkulert.

Initiativet er en del av et større satsingsprosjekt for begge parter, med mål om å utvikle sirkulære forretningsmodeller. NORBIT og Fremtind Service har allerede forlenget levetiden på bombrikkene ved å bruke større batterier og optimalisere antennekonstruksjonen. Dette har ført til at brukstiden for bombrikkene er nær doblet, fra fem til ni år.

– For NORBIT er dette en del av vår bærekraftsstrategi, nemlig å utvikle, produsere og resirkulere produkter på en måte som er i tråd med den nye bærekraftskonteksten. Materialvalg, resirkulering og forlengelse av levetid på produktene er tre av syv kriterier i EUs taksonomi for produksjon av elektroniske komponenter, som vi treffes av om kort tid. Prosjektet med Fremtind er et skritt i riktig retning for å på sikt kunne innfri disse kravene, sier konserndirektør for strategi og ESG Julie Dahl Benum hos NORBIT ASA.

Powered by Labrador CMS