IoT:

Gründerne Per Magne Helseth og Alf Edvard Helseth, Surfact AS, har gjort det enkelt for kunder som vil ha dokumentasjon og varsler under transport av kjølevarer.

Lovende løsning for stort marked

Sporingsbrikker er det en del av der ute. Men det er ikke mange som er spesiallaget for transport av kjølevarer. Dessuten er bærekraft svært sentralt i alt Surfact AS leverer.

Norske Surfact har utviklet en sporingsbrikke som tåler det meste. I tillegg får du øyeblikkelig vite om det har vært temperaturavvik under transport. Dette er et krav, spesielt ved transport av medisiner. At den kan gi en alarm dersom transporten ikke er i rute (geofencing), er også nyttig informasjon for transportøren.

Full kontroll

Kort fortalt tilbyr Surfact en nettbasert aktivasporingstjeneste for temperaturfølsom last. Løsningen leveres som «Solution as a Service» (SolaaS), og bruker en IoT-sporingsenhet som alltid er på, og videresender sanntidsdata om temperatur, posisjon og variasjon under transport. Kunder får umiddelbar rapportering via Surfact- dashbordet, eller om man velger egen løsning, via en API.

Alltid på?

Det er noe vi lurer på, alltid på? – Det stemmer. Når du får «pucken», eller Emma som vi kaller den, er den på når du tar den ut av esken, forklarer CEO og gründer Per Magne Helseth. Han legger til at den kommer hermetisk lukket (IP67), uten noen form for av/på-bryter. – Det har blant annet noe med brukervennlighet å gjøre. Når en sjåfør skal plassere Emma på et kolli, skal de ikke behøve å huske eller sjekke om den er på eller ikke. Batterilevetiden er oppgitt til ett (eller mer) år før lading.

Dekker det meste

Emma sender sanntidsdata om temperatur, posisjon, støt og variasjon under transport. Ved hjelp av ovennevnte geofencing, får mottaker beskjed om når lasten er ventet og kan forberede avlessing. Det kan også legges til at alle data dokumenteres og rapporteres. Ikke minst er dette viktig ved transport av farmasøytiske produkter.

Møt Emma: Kapsling laget av resirkulert marin plast, elektronikk fra AXXE og er alltid på. Kunder tar den ut av boksen og plasserer den sammen med kolli som skal overvåkes.

Slår seg av under flytransport

– Vi har lagt inn en funksjon som gjør at den slår seg av under flytransport, forklarer Alf E. Helseth, medgründer og Chief Technical Architect. – Dette har vi klart ved å kombinere akseleratoren og GPS, og litt til. Men det var ikke rett fram, legger han til.

Leie, ikke eie

Selve forretningsmodellen er at istedenfor å eie, leaser man maskin- og programvaren til en rimelig kostnad. Så kan man begynne å bruke løsningen med en gang, uten investeringer, og stoppe når som helst.

Sirkulær økonomi

Pucken Emma er laget for å vare i årevis. De har gjort et bevisst valg ved at kapslingen er produsert i Norge av resirkulert marin plast. – Den er rimelig solid. På messer lar vi besøkende spille ishockey med den, og selv har jeg kjørt over pucken flere ganger med tung bil – bare for å teste, sier Helseth som mener at alle produkter bør lages for å vare lenge. – Som en del av vår bærekraftsmodell vil en kunde som velger å kansellere tjenesten, returnere pucken slik at andre kunder kan bruken den. Dette er noe de samtykker i ved inngåelse av leie.

Skal ha robotlinje

 – Sammen med vår produsent AXXE i Halden og Intek på Raufoss har vi satt sammen en robot-linje som vi regner med å ha på plass til våren neste år, sier Per Magne Helseth. – Det er også meningen at den skal brukes til å håndtere returnerte pucker – for eksempel ved bytte av batteri og annet vedlikehold. – Emma passer veldig godt til robotisering, siden den har få deler og ingen skruer, forklarer han. – Noen av løsningene vi har utviklet rundt konstruksjon og utforming av kapslingen er også patentsøkt, legger Alf E. Helseth til.

Kunder

Etter etableringen i 2022 har de fått noen solide kunder. De som kan nevnes er Havi Logistics, leverandør til McDonalds restauranter og Phoenix Group, eier av den norske apotekkjeden
Apotek 1. – Dette er typiske kunder som må ha kontroll på transport og temperatur. Ikke minst er det strenge krav til transport av farmasøytiske produkter, og dette har vi godkjenninger for, sier de.

Marked

Det globale markedet for overvåking av kjøletransport forventes å nå 10,2 milliarder dollar innen 2026. Som et bilde på størrelsen, har Per Magne Helseth tidligere uttalt, med legemidler som eksempel: – Hvis vi har 1 million enheter i omløp, representerer dette bare 1 prosent av dette markedet.

Powered by Labrador CMS