Belysning:

Solide resultater fra Glamox

GLX Holding AS, morselskapet til lysprodusenten Glamox, rapporterer solide resultater for årets andre kvartal, med vekst i ordreinngang og stabil lønnsomhet.

Publisert

Selskapets ordreinngang økte med 6,1 prosent til 1 178 millioner kroner, opp fra 1 110 millioner kroner i samme kvartal i fjor, drevet av nye kontrakter innen forretningsområder for Marine, Offshore & Wind. Det går frem av en pressemelding fra selskapet i dag.

Totale driftsinntekter i andre kvartal var ned 3,6 prosent til 1 107 millioner kroner (1 147). Justert resultat før renter, skatt og amortiseringer (justert EBITA) var ned 4,9 prosent til 158 millioner kroner (167), mens EBITA-marginen holdt seg stabil på 14,4 prosent (14,5%).

Tallene reflekter sterkt salg innen Marine, Offshore & Wind, men var negativt påvirket av noe svakere nybyggsaktivitet innen forretningsområdet Professional Building Solutions samt at påsken i år falt i andre kvartal, sammenliknet med første kvartal i fjor. I løpet av første halvår økte Glamox sitt justerte EBITA-resultat med 15,6 prosent.

Astrid Simonsen Joos, konsernsjef i Glamox, kan vise til gode resultater og solid ordreinngang.

– Vi fortsetter å levere solide resultater. Vi har god fart innen Marine, Offshore & Wind, særlig innen segmentene for havvind og marinefartøy. Forretningsområdet vårt for næringsbygg, Professional Building Solutions, prioriterte renovasjons- og ettermonteringsprosjekter for å utlikne et svakere nybyggmarked. Det er oppløftende å se fortsatt høy etterspørsel etter smarte lyssystemer i begge forretningsområdene våre, og de tråløse lysstyringssystemene våre fortsetter også å øke i popularitet blant kundene. Vi opprettholder fokuset vårt på lønnsomhet, forenkling og leveranse av bærekraftige lysprodukter, sier Astrid Simonsen Joos, konsernsjef i Glamox.

For første halvår 2025 er Glamox sin ordreinngang opp 12,5 prosent til 2 481 millioner kroner sammenliknet med samme periode i fjor (2 205). Totale driftsinntekter har økt med 1,3 prosent i samme periode til 2 233 millioner kroner (2 203). Justert EBITA-resultat er opp 15,6 prosent til 324 millioner kroner (281), tilsvarende en EBITA-margin på 14,6 prosent – opp 1,9 prosentpoeng fra første halvår i fjor (12,7%).

 

Powered by Labrador CMS