
Ny ultralydmetode skal bidra til mer batterigjenbruk
I nytt prosjekt skal forskerne bruke ultralydbaserte metoder for å sortere brukte batterier. Batterier med god helse kan gjenbrukes, mens batterier med helserisiko kan resirkuleres.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Batterier har en sentral rolle i det grønne skiftet og i elektrifiseringen av samfunnet, både i Norge og globalt. I transportsektoren, både til lands og til havs, vil store mengder litiumbatterier bli skiftet ut i årene som kommer.

– Gjenbruk og gjenvinning av slike batterier er derfor helt essensielt for å gjøre produksjonen mer bærekraftig og redusere utslippene av CO₂ knyttet til produksjonen. Litium er dessuten en knapp ressurs som er både svært kostbar og ressurskrevende å utvinne, sier Geir Nævdal, forsker i NORCE og prosjektleder for dette nye batteriprosjektet.
Prosjektet er et samarbeid mellom forskere i NORCE og Institutt for Energiteknikk (IFE) og bedriftene AS Batteriretur, Corvus Energy AS, Hydro Energy AS og Repack AS. Det er Regionalt Forskningsfond Vestland som finansierer prosjektet.
Litiumbatteriene som brukes i elbiler og i maritim sammenheng er helt annerledes enn tradisjonelle startbatterier. Det er store høyenergi fremdriftsbatteri som har mange flere celler, en helt annen kjemi og mye mer energi pakket inn i dem, de kan veie opptil flere hundre kilo og er komplekse å gjenvinne. Elbil-batterier anses som modne for utskiftning ved 80 % av opprinnelig kapasitet, men brukbare battericeller og moduler kan fortsatt ha et potensiale for videre bruk i nye anvendelser.
– En utfordring ved gjenbruk av batterier er at det mangler gode og nøyaktige metoder for å bestemme helsetilstanden til batteriene, sier Nævdal.
Små og tynne battericeller har tidligere blitt undersøkt med ultralyd, mens ultralydundersøkelser av celler og moduler til høyenergi fremdriftsbatterier er noe nytt og originalt.