I år har Enerlyte-prosjektet fremtatt sitt første LFP/ litium metal faststoff batteri med tørr plast elektrolytt, noe som var et stort fremskritt. Forskere Nils Peter Wagner (t.v.) og Peter Moleworth ser på spenningsprofilen og kapasitet av et faststoffbatteri. Foto: Edvin Wiggen Dahl, SINTEF.

Forskning på elektrolytter gir bedre batterier

Norge er med i kappløpet om fremtidens batterier, og et viktig element er forskning på elektrolytter, ifølge SINTEF-forskere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Elektrolytten er batteriets «blodsystem» som transporter energibærende ioner. Dagens høyenergibatterier er litiumbaserte, med andre ord er litiumioner det aktive mediet. Å separere ionisk og elektrisk strøm er selve prinsippet som gjør elektrokjemisk energilagring mulig.

– Batteriforskning er altfor ofte komponentfokusert, og forskere ser ikke alltid systemet i sin helhet. For eksempel er elektrolytten viktig for batterikapasiteten, men feil elektrolytt kan føre til at elektrodematerialene i batteriet ikke fungerer eller blir ustabile.

Det skriver forsker Nils Petter Wagner i en blogg publisert på #SINTEFblogg nylig.

Han forsker på elektrolytter for framtidens batterier i prosjektet Enerlyte, sammen med et team bestående av forskerne Sidsel Meli Hanetho, Peter Molesworth og Anita Hamar Reksten med flere. 

På lengre sikt skal de erstatte brennbare elektrolyttvæsker med polymer- eller kompositt-elektrolytter i fast form, fordi det gir bedre sikkerhet. Hovedmålet er å lage batteriene så sikre som mulig slik at de ikke tar fyr eller eksploderer selv om de blir varme, begynner å lekke, kortslutter eller overlades.

Les mer om prosjektet i bloggen her.

Powered by Labrador CMS