Dansk satsing:

Sekretariatsleder Claus Meineche, EUDP og GreenLabsDK sammen med adm. direktør Juan Farré, Teknologisk Institut, ved klimakammeret i FastChargeLab. Foto: Teknologisk Institut.

Testlab for batteriteknologier

FastChargeLab skal fremme utvikling av batteriteknologier som kan lades hurtigere.

Publisert Sist oppdatert

For å hjelpe danske og internasjonale selskaper med å utvikle batteriteknologi som kan støtte lynrask lading, har det danske Teknologisk Institut nettopp åpnet FastChargeLab. Den nye utviklingsplattformen skal støtte forskning, utvikling, testing og validering av batterier som tåler de høye strømmene som hurtiglading krever.

FastChargeLab retter seg mot bransjens behov for utvikling og testing av effektive batteridrevne produkter, skriver TI på sine nettsider.

– Klimakrisen og den politiske krisen krever bærekraftige lønninger. Fremtidens bærekraftige energi fra sol, vind og vann og ikke minst Power-to-X vil stille store krav til både bruk og transport av strøm. Vi går inn i en ny æra for å kunne forbedre effektiviteten og oppgradere elektrisiteten. For å støtte bærekraftige løsninger må vi lage et stabilt strømnett som tar hensyn til svingningene som følger med vind og sol. FastChargeLab er en utviklingsplattform ved Dansk Teknologisk Institut, som gjør oss i stand til å utvikle energilagring og bruk av batterisystemer. Nå har vi innviet vårt FastChargeLab, som skal akselerere samarbeidet mellom industrien og universitetene med mål om å skape konkurransedyktige danske løsninger for fremtiden, sier administrerende direktør Juan Farré, Teknologisk Institut.

Laboratoriet ligger ved Teknologisk Institutt i Aarhus, og blant fasilitetene er det mulighet for å teste battericeller på opptil 1500 ampere og 0-6 volt, og dermed teste lading ved betydelig høyere strømstyrke enn i dag. Spesielle miljøer for celletester kan etterligne modulsystemer og derved etterligne reelle forbruksmønstre

I tillegg inkluderer FastChargeLab flere klimakamre, som for eksempel kan teste batterier under temperaturforhold fra minus 20 til 60 grader, og dermed teste batterienes potensial under alle klimatiske forhold. Til slutt har FastChargeLab muligheten til å styre solenergiproduksjon, batteribuffere, varmepumpeanlegg m.m. gjennom Teknologisk Instituts nåværende EnergyFlexLab. På denne måten kan samspillet med andre teknologier undersøkes.

– Skal elbiler, lastebiler og anleggsmaskiner kunne konkurrere med dagens kjøretøy med flytende drivstoff, som raskt kan fylles på tanken, må den effektive ladetiden reduseres. Men det byr på en rekke utfordringer, som at batteriene lettere skades av de høye strømmene som kreves. I tillegg krever hurtiglading av batterier svært høye effekter fra strømnettet, noe som kan sette det lokale strømnettet under press. Det er disse utfordringene FastChargeLab må bidra til å løse, sier direktør David Tveit, Teknologisk Institut.

FastChargeLab støttes av energiteknologiutviklings- og demonstrasjonsprogrammet EUDP og GreenLabs DK. EUDP er en offentlig tilskuddsordning under Energistyrelsen. Ordningen støtter ny teknologi på energifeltet, som kan bidra til å nå Danmarks mål innen energi og klima – å skape vekst og arbeidsplasser, øke forsyningssikkerheten og gjøre Danmark uavhengig av fossilt brensel.

Powered by Labrador CMS